Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Elbiler og plugin-hybrider i fremgang på verdensplan

Toyota Prius plugin
Overskrift
Den bedst sælgende opladelige bil i verden er Toyotas Prius Plug-in Hybrid Foto:
Tesla Model S
Overskrift
Tesla Model S er en populær model, den mest sælgende elbil lige nu, men den nye Nissan Leaf kan true dens position Foto:

De elektrificerede biler er i stærk fremgang, og salget ventes i år for første gang at nå 1 million biler på verdensplan. Den mest solgte er en plugin-hybrid fra Toyota

Omlægningen af registreringsafgiften på biler i Danmark kombineret med den forsinkede udrulning af komplet afgift på elbiler er en gylden mulighed for importører, som har plugin-hybrid-biler på modelprogrammet – lige præcis hybrider som kan oplades er faldet markant i pris på grund af de to tiltag.

Mens de fleste plugin-hybrider endnu er biler i de dyrere klasser, så vil priserne på fx Volkswagen Golf GTE (cirka 307.000 kr.) og den nye Kia Niro PHEV (cirka 264.000 kr.), som du kan læse om andetsteds på denne side, med al sandsynlighed føre til et stærkt stigende salg i Danmark, med det in mente, at vi kommer fra et meget lavt niveau.

24BILHEDR-090304.jpg


På verdensplan er der, uafhængigt af afgifter, men ofte båret frem af fradrag og hjælpsomme samfundstiltag, solid stigning i salget af de ”grønne” biler, og en opgørelse fra EV Sales viser, at salget af elbiler og plugin-hybrider er i stærk stigning, og at det kinesiske marked i særdeleshed er i kraftig vækst. Det forklarer, at den i Danmark ukendte bilproducent BYD (Build Your Dreams), har solgt næstflest opladelige biler i de første otte måneder af 2017. BYD står for 57.288 biler fra januar til august, og det er tæt på den bedst sælgende producent af opladelige biler, amerikanske Tesla.

15BILHEDR-135548.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Tesla Model S
Tesla Model S er en populær model, den mest sælgende elbil lige nu, men den nye Nissan Leaf kan true dens position Foto : PR


Det californisk baserede elbilsfirma har i de første otte måneder af 2017 solgt 59.263 biler, og mens det stort set udelukkende drejer sig om de to modeller Model S og Model X, og ikke den nye og markant billigere Model 3, så kan BYD med modeller som Song PHEV for alvor få vind i sejlene, hvis de kinesiske myndigheder beslutter sig for strengere krav til emissioner. Den mest populære bil i verden, som kan lades op, er imidlertid hverken kinesisk eller amerikansk, men japansk. I toppen over de mest solgte elektrificerede biler ligger Toyota Prius Plug-in Hybrid, som i modsætning til den ikke-opladelige Prius ikke sælges på det danske marked.

24BILHEDR-125620.jpg


Tallene er dog ikke svimlende, plads nummer et eller ej, og i august måned, hvor Prius Plug-in Hybrid isoleret set også var nummer et, solgte Toyota 3.999 styk på verdensplan. Toyota ventes at udvide sin position, når bilen introduceres på flere markeder, og produktionen forhøjes. Det samlede augustsalg for alle plugin-hybrider og elbiler var med cirka 103.000 biler tæt på at slå rekorden, som blev sat i december 2016, men her lå tallet cirka 1.000 biler højere. Brancheanalytikere er dog ikke det mindste i tvivl om, at 2017 bliver et rekordår for de opladelige biler. Det er muligt, at salget for første gang vil komme tæt på 1 million biler, op fra cirka 750.000 styk i 2016.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen