Berlingske Business

Drømmer du om en bil med hybridmotor? Så er der gode nyheder

VW Golf GTE
Har man erhvervet sig en VW Golf GTE, da den kom ud i 2015, vil man have betalt cirka 120.000 kr. mere for den, end hvis den købes fra 3. oktober Foto:

Der er gode nyheder for danskere, som ønsker at køre på både benzin og el, for modeller med kombinerede motorer falder markant i pris

Mange nye biler bliver markant billigere fra den 3. oktober, og selv om den endelige lovtekst ikke er på plads, så belønnes lavt brændstofforbrug og moderne sikkerhedsudstyr nu i højere grad. Aftalen er sat sammen, så biler med en crashtestbedømmelse på fem stjerner hos den fælleseuropæiske organisation Euro NCAP belønnes – det er problematisk, da den ikke umiddelbart tager højde for, at ældre modeller med en gammel vurdering på fem stjerner kan være langt mindre sikre end nye modeller med fire stjerner. Belønningen for lavt brændstofforbrug er derimod en mere gennemskuelig gevinst, selv om proceduren næppe er tilpasset den nye fælles målemetode WLTP, for slet ikke at tale om den realistiske RDE-metode.

Volvo V90
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Optima SW PHEV
En stor familie- og firmabil som Kia Optima SW er nu langt billigere - den koster nu cirka 362.000 kr. Foto : PR


Her og nu bliver især større hybridbiler og plugin-hybridbiler forholdsmæssigt meget billigere, og derfor bliver der et langt større incitament til at køre bil med kombination af benzin og el som drivmiddel. Da plugin-hybrider, de modeller der kan oplades hjemme eller ved en ladestander med kabel, i forvejen blev billigere i foråret som en del af tilbagerulningen af afgiften på elbiler, er disse modeller de helt store vindere. I 2015 blev VW Golf GTE, en plugin-hybrid med samlet set 204 hk, introduceret til cirka 426.000 kr., og den er siden faldet i etaper – og med de ændrede afgifter falder den med 58.305 kr. fra 365.990 kr. til 307.685 kr. Dermed får man en Golf, der er næsten lige så hurtig som den sportslige Golf GTI, men over 110.000 kr. billigere og dermed tæt på en standard-Golf 1,4 TSI med 150 hk og automatisk gearkasse. Har man købt en Golf GTE til originalprisen, vil man dog næppe bryde sig om det ekstreme prisfald. En plugin-hybrid som den store familiebil Kia Optima falder også med 58.305 kr. og koster fremover kun 341.694 kr. (SW, stationcar, koster yderligere 20.000 kr.) - den blev lanceret i februar i år til 449.999 kr. Rækkevidden på en opladning er 62 km for stationcarudgaven, som dækker behovet for daglig transport for mange pendlere. I den mere premium-mindede afdeling er der også 58.305 kr. at spare på BMW 3-serie som plugin-hybrid, 330e med 2-liters benzinmotor og el-motor; den falder til 476.595 kr. Hos Mini, ejet af BMW, falder den nye Countryman Cooper S E All4, med en kombineret ydelse fordelt på benzin og el på 224 hk, med 49.305 kr. til 446.095 kr.

10BILHEDR-104407.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Hyundai Ioniq
Hyundais hybrid Ioniq er nu nede omkring 260.000 kr., hvilket er attraktivt for mange private Foto : PR


De almindelige hybrider, altså de som ikke kan lades op via kabel, fx Toyota Prius falder fra 409.880 kr. til 351.573 kr., og store prisfald finder man også på Toyota-modellerne C-HR Hybrid og RAV4 Hybrid. Søstermodellerne Hyundai Ioniq Hybrid og Kia Niro Hybrid, den første en Prius-lignende bil, den anden en crossover, starter nu ved henholdsvis 260.691 kr. og 263.595 kr. - faldet fra 299.995 kr. og 299.563 kr. Plugin-hybrid-udgaver af begge de koreanske modeller introduceres senere i år, men priserne er endnu ikke på plads.

24BILHEDR-090304.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen