Berlingske Business

Den nye Jetta toner frem før premieren i Detroit

hedr
Den nye Volkswagen Jetta har verdenspremiere i januar på den årlige biludstilling i Detroit. De første skitser viser en større bil med et mere interessant design, som minder noget om Arteons Foto:

Skitserne viser en sedan fra Volkswagen, som er større end den udgående model og beriget med et design, der har træk fra Arteon. Den nye Jetta har verdenspremiere i starten af januar

For os vesteuropæiske bilkøbere er Volkswagen Jetta gået i glemslen. I Danmark udgik den kompakte sedan for nogle år siden, for den fængede bare ikke rigtig. På den ene side er vi bare mere interesserede i SUV-modeller, og skal det være en sedan i den klasse, så er det stort set kun Audi med A3 sedan, der ved, hvordan den skal skæres. På den anden side er Volkswagen selv skyld i problemerne. Lanceringen af den udgående Jetta i 2010, som de fleste har glemt, ødelagde den smule kredit hos køberne, som den tidligere Jetta og forgængeren Bora havde bygget op - Jetta blev en billigt udviklet sedan med ligegyldige køreegenskaber og en rædselsfuld kabine, hvor forgængerne var velkørende og luksuriøse.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Der bliver langt mellem akslerne. Den nye Jetta er baseret på samme platform som Golf, men den får længere akselafstand for at give bedre plads til passagerer og bagage Foto : PR


Det har kostet Volkswagen dyrt i Europa, men meget, meget dyrt i USA, som er det primære marked for Jetta. Volkswagen glemte, at kunderne ser Jetta som et brand, ikke bare en konkurrent til Toyota Corolla, men det var præcis sådan en bil, Jetta pludselig blev til. Vendepunktet kommer i starten af januar. En helt ny Jetta præsenteres på den årlige biludstilling i det vinterkolde Detroit i det nordlige USA. I Bilernes By, Motor City, skal Volkswagen vise, at alt nu blive bedre, og den gamle Jetta bare var en enkeltstående fadæse.

Det eneste vi har indtil videre er fire designskitser, som viser både eksteriør og interiør, og mens den slags skitser gerne viser designernes livlige fantasi, har de sjældent hold i virkeligheden. Men den nye Jetta, som bliver syvende generation, bliver en større bil, og den kan kun blive mere interessant at se på. Fronten virker til at få noget af udtrykket fra Arteon, hvor grill og lygter smelter sammen, mens baglygterne spidses til og minder om den på Audi A3 sedan. Man kan håbe, at de markante folder i karrosseriet langs siden overlever skridtet fra skitse til scene.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Interiøret i den udgående Jetta, som ikke har været solgt i Danmark i nogle år, var især de første år katastrofalt ringe med dårlig samlekvalitet og meget billige materialer. Det gentager Volkswagen helt sikkert ikke med den nye Foto : PR


I kabinen kan skridtet frem også kun være stort. Der bliver plads til det seneste infotainmentsystem fra VW med 8” touchscreen med glasoverflade, ligesom der bliver mulighed for fulddigital instrumentering og en række af de seneste assistentsystemer. At Jetta vokser i størrelse kan skyldes, at den amerikanske udgave af Passat er meget større og at den sandsynligvis vokser ved sit modelskifte i 2019 eller 2020. Jetta kommer til at dele platform med Golf og mange andre modeller, men akselafstanden bliver en del længere. Amerikanske købere kan vælge mellem to eller flere benzinmotorer, alle med turbo og med minimum 150 hk. En kommende GLI-udgave, en Jetta i Golf GTI-forklædning, introduceres som i de tidligere udgaver af Jetta. Hvad planerne helt præcist er for Jetta i Europa og Danmark finder vi først ud af, efter bilen har fået premiere i det nye år.

Artiklen fortsætter under billedet
Volkswagen Jetta 2018
Om Jetta kommer til at spille en stor rolle i Europa er næppe sandsynligt, men i USA er sedaner i den kompakte klasse stadig meget vigtige for bilmærkerne, selv om SUV-modeller har overtaget en del af salget Foto : PR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen