Berlingske Business

Den modne mini-SUV fra Kia

Kia Stonic
Stramt og elegant design kendetegner den første mini-SUV fra Kia, som er i klasse med Renault Captur Foto:

Mini-SUV'erne stormer ind, og Kia er klar med sin første af slagsen, Stonic

Hyundai og Kia bruger helt naturligt samme teknik og samme motorer, som det er almindeligt for mærker, som hører til i samme hus. Men de koreanske biler er designmæssigt ret forskellige, og mere end noget andet sted er forskellen synlig mellem de to nye mini-SUV-modeller, den herværende Kia Stonic og Hyundai Kona, som du kan se andetsteds på siden. Kona vil skille vandene med vovet design, Stonic rammer bredere med et elegant og modent design, som har enkelte linjer til fælles med den større SUV Sportage og firmabilen Optima, men ellers virker selvstændigt. Man kan godt skeje ud med Stonic, hvis man vil, for taget kan fås i fem forskellige kontrastfarver.

Citroën C3 Aircross
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Stonic
Bagfra ses slægtskabet med storebror Sportage - Stonic er dog mere kantet. Firehjulstræk er ikke umiddelbart en mulighed Foto : PR Picasa

Kona står på en ny platform, men om Stonic gør det samme eller er baseret på minibilen Rio, ved vi ikke endnu. Kona fås med firehjulstræk og op til 177 hk, Stonic umiddelbart – som Rio – kun med forhjulstræk og op til 120 hk. Stonic vil også kunne fås med svagere motorer med 85 eller 100 hk, og en dieselmotor på 1,6 liter bliver også en mulighed, men hvor stærk den bliver, afsløres først på et senere tidspunkt. Manuel gearkasse bliver tilsyneladende eneste mulighed uanset motor, men det kan ændre sig efter lanceringen. Så godt som alle konkurrenter fås med automatgear.

1
Artiklen fortsætter under billedet
Kia Stonic
Touchscreen med Apple CarPlay og Android Auto vil ikke koste Stonic-købere ekstra. Friskt, men elegant kabinedesign Foto : PR Picasa

Det sobre og pæne design fortsætter i kabinen, hvor førerpladsen minder om den i Rio, men alligevel virker mere gennemført og friskere. Det passer til den højere prisklasse, som Stonic utvivlsomt vil blive placeret i. En touchscreen med Apple CarPlay indgår uden merpris, mens fjernlysassistent, førerovervågning, blind vinkel-system og vognbaneassistent sandsynligvis hører til ekstraudstyret. Kia lover de bedste plads for passagernes skuldre i klassen og rigtig god benplads ved bagsædet, og bagagerummet er med 352 liter gennemsnitligt for klassen. Kia-importøren forventer dansk lancering i 4. kvartal, mens priserne gerne skulle komme på plads et stykke tid forinden.

Volkswagen Polo 2017
Artiklen fortsætter under billedet
Hyundai Kona
Ingen lighed. Søstermærket Hyundai har for nylig haft premiere på sin mini-SUV Kona, som har et langt mere vovet design end Stonic Foto : Picasa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen