Berlingske Business

Den første trecylindrede Volvo - fra 411.005 kr.

hedr New Volvo XC40 - exterior
XC40 er den første bil i Volvos 91 år lange historie med tre cylindre, og den nye 1,5-liters motor er udviklet i samarbejde med den kinesiske ejer Geely. Senere kommer XC40 som både hybrid og elbil Foto:

XC40 er den første Volvo med en helt ny trecylindret benzinmotor på 1,5 liter. Den nye motor introduceres samtidig med flere andre motor- og udstyrsvarianter

Volvo rider på en bølge med nye modeller og stærkt stigende salg, og med XC40 har svenskerne fået sin første kompakte SUV, en konkurrent til Audi Q3, BMW X1 og Jaguar E-Pace. Meget skal gå galt for at XC40 ikke hæver mærkets salg betragteligt i Danmark. Forhåndsinteressen for den nye SUV har været stor, og den danske importør har fået en anseelig mængde forudbestillinger, og det endda med kun to motororer - D4 diesel med 190 hk og T5 benzin med 250 hk, begge med firehjulstræk og automatgear - til priser langt over 500.000 kr.

Med introduktionen af den ventede trecylindrede benzinmotor, den første i Volvos 91 år lange historie, og lavere udstyrsvarianter får startprisen imidlertid et kraftigt hug: en XC40 med basisudstyret, meget passende kaldet Base, og den nye 1,5-liters T3-motor med manuel gearkasse kan leveres til priser fra 411.005 kr. plus levering (3.980 kr.). En automatgearkasse med otte trin har længere udsigter; den ser vi i T3 i 2019.

hedr The new Nissan Qashqai


Base-udstyret er ikke så basalt

Den nye motor på 1,5 liter yder i premiereversion 156 hk, og den er udviklet i fællesskab med Volvos kinesiske ejer Geely, som bruger motoren i bl.a. sit nye mærke Lynk & Co. Med 156 hk lægger XC40 sig lidt over tilsvarende basisudgaver af BMW X1 (140 hk, tre cylindre) og Audi Q3 (150 hk, fire cylindre), mens Mercedes-Benz GLA fås med en benzinmotor med 122 hk. Om den nye trecylindrede Volvo-motor kommer i en svagere udgave er bestemt tænkeligt.

hedr


Her og nu er det udgaven med 156 hk og to yderligere motorvarianter, der tilføjes XC40-modelprogrammet. Ny er også dieselmotoren D3 med 150 hk og benzinmotoren T4 med 190 hk. Mens den trecylindrede T3 altid har forhjulstræk, kan både D3 og T4 vælges med enten træk på to eller fire hjul. Volvo slår flere fluer med samme smæk og lancerer altså både nye motorer og nye udstyrsniveauer. Base er  som nævnt billigste mulighed (til motorerne T3, D3 og T4), mens der over mellemniveauet Momentum og til samme pris som R-Design kommer den luksuriøse Inscription.

Får man så en skrabet XC40 uden nævneværdigt udstyr, når den hedder Base og koster 411.005 kr.? Nej, Base-modellen virker kun basal af navn. 17” alufælge, digital instrumentering, infotainmentsystemet med den store 9” skærm i portrætformat, læderrat, LED-forlygter med fjernlysassistent, nøglefri start, fartpilot, regnsensor og en masse sikkerhedssystemer som fx automatisk nødbremse med genkendelse af både fodgængere, cykler og større dyr er standard.

hedr 15C1192_009
Artiklen fortsætter under billedet
hedr New Volvo XC40 - exterior
Med den nye basismotor med 156 hk, altså den trecylindrede, indføres også to nye udstyrsniveauer: det laveste, Base, og det høje Inscription. Selv basismodellen har dog et højt udstyrsniveau med 9” infotainment og LED-forlygter Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen