Berlingske Business

Den første SUV fra Rolls-Royce bliver den dyreste af sin art

hedr
Den første SUV, den første bil med firehjulstræk og den første rigtig familiebil fra Rolls-Royce - den nye Cullinan. Nå ja, også den dyreste SUV i verden Foto:

Rolls-Royces første SUV, Cullinan, kommer med V12-motor med 571 hk og firehjulstræk.

Mere end tre år efter den officielle annoncering af projektet, ser vi resultatet: Cullinan, en SUV fra Rolls-Royce. Nærmere en blåstempling af fænomenet SUV kommer man næppe, og mens en SUV fra et af de mest fornemme bilmærker på planeten nok kan skabe diskussion, så gør Rolls-Royce blot det, ethvert firma med en sund holdning til forretninger gør. Rolls-Royce lytter til kunderne, som ikke vil nøjes med en Bentley Bentayga eller Range Rover, og Rolls-Royce udvikler sig og går efter vækst. Cullinan, opkaldt efter den største diamant, der er fundet til dato, er på ingen måde en almindelig SUV. Den er SUV'ernes Rolls-Royce, ekstravagant, ekstremt luksuriøs og noget helt særligt i sin håndbyggede helhed.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Den nye platform »Architecture of Luxury« blev introduceret med den nye Phantom, og i modsætning til tidligere deles intet med BMW, som ejer Rolls-Royce Foto : PR


Rolls-Royce er udmærket klar over, at her er tale om mere end bare en ny karrosserivariant. Her er tale om en praktisk familiebil, som er lige så stor en nyhed for det BMW-ejede britiske mærke. Den dyreste SUV i verden er uden tvivl også den dyreste familiebil, og Rolls-Royce er som vanligt gået hele vejen for at skabe et unikt køretøj. Som den første SUV i verden har den en elektrisk styret glasrude, som kan køres op mellem bagsæde og det 560 liter store bagagerum. Dermed sidder man i bagsædet – der fås som ”bænk” med tre pladser eller i en udgave med to separate stole og gennemgående midterkonsol – uforstyrret og uden at få træk. Bunden i bagagerummet kan hæves ved at trykke på en knap, så gulvet bliver plant, når det første nedfældelige bagsæde i mærkets historie lægges ned og skaber et stort rum på op til 1.930 liter.

Selvmordsdøre

Adgangen til bagsædet sker som på limousinerne Ghost og Phantom gennem store, elektrisk betjente døre, som er hængslet bagtil. Den store Phantom var den første Rolls-Royce med den helt nye platform »Architecture of Luxury«, og Cullinan får en videreudviklet udgave, som ikke bare er stivere, men også indrettet med Rolls-Royce's første firehjulstræk, som skal komme både vejgreb og dynamik til gode. Rolls-Royce lover at Cullinan er ”Effortless, Everywhere” - uanstrengt overalt – og vil levere samme overdådige komfort som limousinerne, udvidet med fremkommelighed på steder, hvor sand og mudder står op af sidderne.

hedr


Uanstrengt vil kunderne også føle, at drivlinjen i Cullinan er: der ligger naturligvis en V12-motor på 6,75 liter bag The Spirit of Ecstacy, den klassiske kølerfigur. Selv om ydelsen med 571 hk ikke helt når op på siden af Bentley Bentayga W12, vil Rolls-Royce næppe få klager. Platformen er udviklet til også at rumme alternative drivlinjer, så en Cullinan med hybridteknik kan også ligge i kortene.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
Adgang til bagsædet, som fås som bænk med tre pladser eller to separate stole, sker gennem såkaldte selvmordsdøre Foto : PR

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen