Berlingske Business
17:53Tak for i dag

BMWs store luksushatchback bliver til en 6-serie

BMW 6 GT
Lavere bagende giver 6-serie GT et mindre tungt design end 5-serie GT Foto:

BMW 5 GT var luksuriøs som en 7-serie og praktisk som en 5-serie stationcar, og det bliver den nye afløser også. Men for at understrege, at den tilhører højere luftlag end 5-serien, skifter den navn til 6 GT

Modtagelsen var ikke overvældende positiv, da BMW lancerede 5-serie GT i 2009. En dyr luksushatchback, hvor designet, mente mange, var nedprioriteret for at skabe et rummeligt og praktisk interiør. Konceptet var i det hele taget så meget anderledes, som også SUV-coupéen X5 var det, da blev introduceret, at der længe var tvivl om, om den ville overleve efter første udgave. Kunderne har ikke været i tvivl, for komforten var fremragende, pladsforholdene overdådige og følelsen af luksus høj.

2. 04BILHEDR-145801.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
BMW 6 GT
I forhold til 5 GT er 6 GT med en nyere platform 150 kilo lettere Foto : BMW BERNHARD_LIMBERGER, Bernhard

Derfor præsenterer BMW nu en ny 5-serie GT, hvilket egentlig vil sige, at det gør tyskerne så alligevel ikke. 5 GT får en fuldbyrdet afløser, men den skifter navn til 6-serie GT for at blive koblet sammen med de meget dyrere 6-serie modeller, 6 Coupé, 6 Cabriolet og 6 Gran Coupé.
6 GT står med samme karrosserikoncept som 5 GT, men BMW har ændret noget på både former og proportioner for at gøre 6 GT visuelt lettere end 5 GT. Den er næsten 9 cm længere, i sandhed en stor bil på 509 cm, men samtidig 2,1 cm lavere målt fra taget og 6,4 cm målt fra kanten af bagenden. Lettere for øjet er ikke det eneste, 6 GT er: med den materialeoptimerede platform fra de nye 5- og 7-serie er den 150 kilo lettere end den gamle 5 GT.

Audi A8 mild hybrid
Artiklen fortsætter under billedet
BMW 6 GT
Den bedste plads i huset - de bageste gemakker er indrettet med fremragende pladsforhold og mulighed for underholdningssystem Foto : BMW BERNHARD_LIMBERGER , Bernhar

Bagagerummet er rummeligt som i en stor stationcar. Det vokser med 110 liter til 610 liter og maksimalt hele 1.800 liter. At pladsen på bagsædet, som fås med integreret infotainmentsystem med store skærme monteret på ryggen af forsæderne, er rummeligt, er en underdrivelse.
Førermiljøet med en 10,25” touchscreen og uendeligt mange features – stort head up-display, håndfri styring af bl.a. audioanlæggets lyd og komfortsæder med otte massageprogrammer er nogle få eksempler – ser ud til at være plukket fra 5-serien, hvilket i den grad borger for høj kvalitet og komfort.

1
Artiklen fortsætter under billedet
BMW 6 GT
Bagagerummet er vokset med 110 liter. I alt kan det udvides til hele 1.800 liter, som svarer til en stor stationcar Foto : BMW BERNHARD_LIMBERGER , Bernhar


BMW's nye store hatchback kommer til at starte med i tre motoriseringer. 630i GT, 630d GT og 640i GT. Der er tale om en firecylindret benzinmotor med 258 hk, en sekscylindret dieselmotor med 265 hk og en sekscylindret benzinmotor med 340 hk. Automatgear er at finde uden merpris i alle 6-serie GT, mens firehjulstræk, xDrive, fås mod ekstra betaling til alle tre motorer.
6 GT ville ikke være en ægte BMW uden en hel del muligheder for at tilkøbe systemer, som vedrører teknik og køreegenskaber. Luftaffjedring på bagakslen er standard, men fuld luftundervogn koster som medstyrende bagaksel, adaptiv undervogn og aktiv krængningsstabilisator ekstra.

Volkswagen Polo 2017
Artiklen fortsætter under billedet
BMW 6 GT
Luksus og komfort. Kabinen er indrettet som 5-serien Foto : BMW BERNHARD_LIMBERGER, Bernhard

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen