Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Bliver Tesla den første internationale elbilproducent i Kina?

CHINA-US-AUTOMOBILE-TESLA
Med en ny bilfabrik i den kinesiske by Shanghai, håber Tesla at skære en tredjedel af prisen på elbiler til Kina af. Foto:

Tesla er på vej ind i Kina, hvor bilproducenten vil åbne en afdeling i Shanghai. Lykkes det at få en aftale med den kinesiske storby, kommer Tesla til at sætte standarden for aftaler for fremtidens internationale bilproducenter i landet.

Elbilproducenten Tesla har netop afsluttet forhandlinger med Shanghais regering om at få lov til at åbne en elbilsfabrik i den kinesiske hovedstad, skriver The Wall Street Journal. Når aftalen bliiver først ud i livet, kan Tesla meget vel blive den første udenlandske bilproducent med en funktionel produktionsafdeling i det ellers udenlands-skeptiske land.

Kina, som sidder på langt størstedelen af verdensmarkedet for elektriske køretøjer, stillede for kort tid siden lovmæssige krav til alle bilproducenter i landet om at øge deres elbilproduktion med 10 pct. inden 2019 og 12 pct. inden 2020.

US-POLITICS-SPACE

Det hastige arbejde mod de ambitiøse målsætninger er ikke kun for at nedbringe den forurening, som benzindrevne biler er årsag til, men også for at fjerne landets afhængighed af at importere benzin udefra. Den globale konsulentvirksomhed LMC Automotive estimerer, at 295.000 batteridrevne biler vil blive solgt i Kina gennem 2017, mens kun 287.000 biler af samme slags sammenlagt vil blive solgt i resten af verden. Dermed har Kina lagt an til fortsat at stå klart i spidsen for verdens elbilproduktion.

Om Teslas administrerende direktør Elon Musk talte om de nye pålagte kvoter til Kinas køretøjsproducenter, da han tilbage i foråret kaldte nye ændringer i kinesisk lovgivning for »god timing«, vides ikke præcist. Men udtalelsen tyder på, at Teslas stifter har vidst, at Kina var ved at udvikle sig mod nye højder indenfor den elektriske køretøjsindustri.

03BUSelon-musk-111001.jpg

Tesla skal bane vejen for alle fremtidige bilforhandlere
Hvis aftalen går igennem, får Tesla lov til at åbne sin produktion i Shanghais frihandelszone. Frihandelszonen blev oprettet som et forsøg i 2013, og blev det første af sin slags. Det fysiske område fungerer sådan, at varer, der kommer ind i zonen, ikke er underlagt told og toldklarering, som ellers ville være tilfældet. Desuden har en række varer, som ellers er forbudt at handle med i Kina, lov at blive forhandlet her.

I første kvartal af 2017 foregik 18,7 pct. af Teslas totale salg med kinesiske forhandlere, og Tesla, som lige nu sælger sine elbiler for omkring 50 pct. mere i Kina, end de koster i USA, kan sætte prisen ned, hvis den amerikanske elbilgigant får lov at placere en fabrik i den kinesiske hovedstad. På den måde vil Silicon Valley-succesvirksomheden kunne få en fod indenfor og virkelig bide sig fast i det kinesiske elbilmarked.

18BUSBagside-Xu-Jiayin-1554.jpg

»Uanset hvad Tesla får, vil andre også have det,« siger Bill Russo til The Wall Street Journal. Hen er er administrerende direktør for konsulentvirksomheden Automobility med base i Shanghai, og han peger også på lokationens fordele, som giver Tesla bedre mulighed for at eksportere sine produkter til resten af regionen.

I marts fik Tesla desuden en stærk kinesisk allieret i internetfirmaet Tencent Holdings, da virksomheden købte en 5 pct. aktieandel af Tesla.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen