Berlingske Business
13:54Ny nedtur: Storbritannien sænker forventninger til væksten igen

Bilsalget i Danmark – første halvår af 2017 sætter ny rekord

Peugeot 208
Den franske B-segmentbil Peugeot 208 er absolutte bestseller i Danmark indtil videre i 2017

Salget af nye personbiler i Danmark har nået nye højder i de første seks måneder af året. Bedste sælgende model er den franske minibil Peugeot 208 med 5.583 styk

De første seks måneder af 2016 kørte en rekord i hus. Aldrig før havde et halvår budt på så mange indregistreringer af nye biler i Danmark – 116.848 styk. Et godt stykke over tallene i samme periode i 2015 og 2014, hvor der blev indregistreret henholdsvis 104.901 og 98.726 nye biler. Men danskerne har gjort alt andet end at holde sig tilbage med bilkøbene i første halvår af 2017, så nu er det rekordtid igen: 123.791 nye personbiler, 5,9% flere personbiler end rekorden sidste år.

09BILHEDR-164723.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran er den eneste traditionelle MPV, en kasseformet familiebil, som endnu har et godt salg i Danmark. I juni nåede den plads nummer 12, fra januar til og med juni plads nummer 17 med 2.087 eksemplarer


Absolut øverst i både den forgangne måned og de første seks måneder er en genganger i salgstatistikkerne, den franske minibil Peugeot 208. Peugeot fik afsat hele 827 styk i juni og sammenlagt 5.583 eksemplarer fra januar til og med juni, og det er imponerende tal for en bil, som er ved at være blandt de ældste modeller i sin klasse. Den franske bil tilhører den mest populære klasse af biler i Danmark, B-segmentet, men derudover har Peugeot ramt rigtigt med design, kampagnemodeller, priser og leasingtilbud. De Danske Bilimportører har en klar tendens til at tale salget af større biler op og underspille salget af de mindre biler, og også pressemeddelelsen vedrørende juni- og halvårssalget for 2017 er præget af samme tendens. Salget af mikrobiler, de mindste modeller som VW Up i A-segmentet, er, helt korrekt, faldende – fra 19,9% andel af markedet i første halvår 2016 til 17,2% i første halvår 2017 – men salget af minibiler stiger roligt, men støt: Fra 28,5% af andel af nye personbiler i første halvår 2016 til 29,6% i indeværende år.

Renault Espace 2017
Artiklen fortsætter under billedet
BMW 4 Gran Coupe
BMW 4-serie Grand Coupe havde godt fat i markedet med bl.a. en hel del korttidsleasingbiler fra januar til og med juni. 315 styk rakte til en 19. plads i juni Foto : Fabian Kirchbauer


Tallene viser i stedet, at salget af biler i Golf-klassen, C-segmentet, og den store firmaklasse, D-segmentet, stagnerer eller er dalende – D-segmentet går fra 10,2% til 9,5% fra 2016 til 2017. En ny politisk aftale omkring afgift på elbiler er trådt i kraft 1. juli, med tilbagevirkende kraft til 1. januar, som forsinker indførelsen af højere afgifter. Det har endnu ikke udmøntet sig i reelle salg, så i første halvår blev kun 137 nye elbiler indregistreret. Langt mere positiv er historien omkring hybridbiler, altså biler med en både forbrændings- og elmotor. Det er typisk Toyota-modeller som Yaris Hybrid og Auris Hybrid, der trækker læsset som nogle af de eneste biler i de lavere prislejer i Danmark. I hele 2016 kom 6.600 hybridbiler på gaden, i første halvår af 2017 er tallet allerede på 4.500 styk.   Sidste års samlede nybilssalg nåede personbiler 223.000, det højeste tal nogensinde – og det 8. år i træk med ny rekord. De Danske Bilimportører vurderer, at salget i år som minimum vil ligge på samme niveau.

Honda Civic

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen