Berlingske Business
17:40På gensyn i morgen

Bayerske brag med 600 hk

BMW M5 2017
Den kan drifte med rent baghjulstræk på bane, men på offentlig vej kan den nye M5 med 600 hk køre med firehjulstræk for ekstra vejgreb Foto:

Med sjette generation M5 skifter BMW spor - baghjulstræk har den stadig, men den kan køre med firehjulstræk, hvis man ønsker det. 600 hk gør den så hurtig som E 63 S fra Mercedes-AMG

Tre-fire årtier kan gøre en stor forskel, selv om man ikke lægger mærke til den i hverdagen. Mens det for mennesker helt naturligt går ned ad bakke efter en del årtier, får bilproducenternes muskelbiler markant mere styrke, som årtierne går. Den første BMW M5 fra 1984 havde en sekscylindret rækkemotor med 286 hk. Voldsomme tal dengang, mere bare en udmærket ydelse i forhold til moderne biler. Men over fem generationer er musklerne vokset, og i midten af 00'erne var motoren i fjerde generation M5 sågar oppe på 10 cylindre med en ydelse på 507 hk. Efterfølgeren, som udgik af produktion i 2016, havde ”kun” otte cylindre, men ydelsen var hele 560 hk – og i den begrænset producerede M5 med Competition Package på intet mindre end 600 hk.

Det er lige præcis her, på 600 hk, BMW's M-afdeling starter med den helt nye og netop præsenterede sjette generation, som vi her kan vise billeder af. At den nye M5 på ren ydelse nøjes med at blive passet ind mellem ærkerivalen Mercedes-AMG's to E 63-versioner af E-Klassen (uden S har E 63 571 hk, med S er ydelsen 612 hk), skal man ikke lade sig snyde af. For det første er M5 årgang 2017 med 600 hk præcis lige så hurtig som S-udgaven af E 63 med 612 hk; fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder – på trods af at bilen med stjerne i køleren også har 100 Nm mere end modellen fra Bayrische Motoren Werke. For det andet er det så sikkert som amen i kirken, at M-folkene arbejder på en eller flere stærkere udgaver, så vær sikker på en ny Competition Package med endnu mere råstyrke, som nok skal have flere end konkurrentens 612 hk.

13BILHEDR-090933.jpg


V8-motoren med bi-turbo i den udgåede M5 fungerede tilsyneladende så overbevisende, at BMW fortsætter med den i den nye M5. Det betyder ikke, den er det mindste bedaget eller bagud. Tværtimod. Nye turboladere, øget tryk på brændstofindsprøjtningen og ekstremt effektiv styring af indsugningen gør motoren stærkere og mere robust, og de 750 Nm får man serveret allerede fra 1.800 o/min og helt op til usædvanlige 5.600 o/min. AMG S 63 med 612 hk sender sine maksimale 850 Nm ud i et langt smallere område, mellem 2.500 og 4.500 o/min. På to punkter tager BMW M afsked med faste holdepunkter fra den tidligere M5. Gearkassen er ikke længere af typen dobbeltkobling (syv trin), men en traditionel automatgearkasse med momentomformer og otte trin. Den skulle være så hurtig som dobbeltkoblingsgearkassen under pres ved banekørsel, når den står i manuel og skiftene er sekventielle, men langt mere smidig og blød i skiftene, når man kører normalt.

Mazda-Toyota


Den største ændring er dog slet ikke gearkassen, men det faktum, at M5 har firehjulstræk, præcis som konkurrentens AMG-modeller. Men kun når piloten bag rattet ønsker det, for M xDrive-firehjulstrækket kan kobles helt og fuldstændigt fra, så M5 kun trækker på baghjulene. Forskellige køreindstillinger lige fra firehjulstræk med normal indgriben fra ESC-systemets side til baghjulstræk uden hjælp fra ESC-systemet skal gøre M5 til et multitalent: masser af greb og sikkerhed på offentlig vej, drifts og udskridninger til øvede på bane. Mere teknik og firehjulstræk betyder normalt mere vægt, men den nye M5 er lettere end den gamle – bl.a. takket være motorhjelm i aluminium og tag i kulfiberforstærket plast. Missionen med M5 er, at den skal tiltale et større publikum end nogensinde før.

BMW Concept Z4


En ting er muligheden for at skifte mellem optimalt vejgreb og det direkte modsatte, en anden den hurtige og samtidig smidigere gearkasse. Affjedringen og styretøjet kommer med mulighed for valg mellem tre indstillinger – Comfort, Sport og Sport Plus – og man kan kombinere sine egne preferencer i programmerne M1 og M2, som hurtigt ændres via en knap i rattet. For ikke at tale om designet, som selvfølgelig er muskuløst med brede skærme, større luftindtag og tykke udstødningsrør, men samtidig afdæmpet nok til, at forretningsmanden/-kvinden har lyst til at køre rundt i den.   M5 er en hurtig business-limousine, som er til (hurtige) rejser så meget som den er til lejlighedsvise ture på racerbanen.

Ford Fiesta
For abonnenter LÆS MERE : Disse minibiler du kan privatlease lige nu

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen