Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Audi præsenterer nu sin første - og eneste - baghjulstrukne gadebil

Audi R8 RWS
Det er første gang, Audi laver en bil med træk kun på de bageste hjul. Det er med til at spare vægt, og det kan give en helt anden dynamik Foto:

En Audi har for- eller firehjulstræk. Eller har den? Nu vover tyskerne for første gang nogensinde at producere en gadebil med træk på baghjulene, den nye R8 RWS.

Audi og firehjulstræk hører uløseligt sammen, og sådan vil det blive ved at være. Med den undtagelse, at Audi nu præsenterer sin første og sandsynligvis eneste baghjulstrukne gadebil – som faktisk er den første nogensinde. Det er en vægtmæssigt lettere entusiastudgave af sportsvognen R8, døbt R8 V10 RWS med RWS for Rear-Wheel Series. Audi kalder den en sportsvogn til de mere puristisk mindede, og dem vil der som minimum være 999 af i hele verden, for det er lige præcis så mange eksemplarer, R8 RWS fremstilles i.

27BILHEDR-145651.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Mercedes: Rekordbæstet
Artiklen fortsætter under billedet
Audi R8 RWS
Audi R8 har en tæt teknisk relation med Lamborghini Huracán - Audi og Lamborghini har et fællesskab i den store VW-koncern - og den har i nogen tid kunne fås med baghjulstræk Foto : PR tobiassagmeister


Den baghjulstrukne R8 fås som både lukket Coupé og som åben Spyder med stofkaleche. De glade købere vil få en sportsvogn, som uden centralt differentiale og den tunge drivaksel til forhjulene er 50 kilo lettere, og V10-motoren på 5,2 liter får det dermed lidt lettere – i modsætning til baghjulene, der nu er alene om at overføre de 540 hk. Tyskerne har givet den særlige R8 en overhaling af undervognen for at tilpasse den til den ændrede dynamik, og uden at det skal blive for vildt, er der indlagt en funktion i ESC-programmeringen, som i Dynamic-indstilling tillader »kontrollerede udskridninger«, altså drifts, men uden helt at lade føreren køre uden sikkerhedsnet. Det skulle dog også være muligt at køre helt uden den elektroniske livrem.

20BILHEDR-134419.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Range Rover: Elefanten til enhver lejlighed
Artiklen fortsætter under billedet
Audi R8 RWS
Den 5,2 liter store V10, placeret centralt bag fører og passager, er en af de sidste sugemotorer i segmentet - en krabat, der i den baghjulstrukne R8 yder 540 hk Foto : PR


I instrumentbrættet sidder en lille plakette, som viser hvilket af de 999 eksemplarer, man har erhvervet sig. Nysgerrige blikke bliver trukket til af en matsort grill - mens den røde stribe, kun til R8 RWS Coupé, trods alt er en valgmulighed, ikke en tvungen detalje. Audi har ikke skabt R8 RWS af ingenting. Erfaring er hentet fra Lamborghini Huracán, en teknisk søstermodel til R8, som har kunnet fås med baghjulstræk gennem længere tid.

27BILHEDR-130528.jpg
Artiklen fortsætter under billedet
Audi R8 RWS
En lille plakette fortæller, hvilket af de 999 eksemplarer fra den begrænsede serie, der er tale om. Sportssæder med Alcantara og funktionel-teknisk design Foto : PR TobiasSagmeister

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen