Berlingske Business
15:59General Electrics falder til laveste niveau i fire år

Amerikanske Dodge har skabt den mest ekstreme muskelbil nogensinde

hedr 2018 Dodge Challenger SRT Demon
Overskrift
Den vildeste muskelbil til dato. Foto:
hedr 2018 Dodge Challenger SRT Demon
Overskrift
I en lyskrydsduel vil de fleste ende med denne udsigt af dæmonen fra Dodge. Foto:
hedr The 2018 Dodge Challenger SRT Demon's 6.2-liter supercharge
Overskrift
Hemi V8'eren er på 6,2 liter med moderen af aller kompressorer monteret. Det giver 852 hk der leveres direkte til baghjulene. Kommende ejere må regne med et anseeligt dækbudget. Foto:
hedr Standard drag-race inspired interior configuration of the 2
Overskrift
Kabinen på det 852 hk monster er ikke noget ekstraordinært. For amerikanerne er det festen under motorhjelmne der tæller. Foto:

Den stærkeste serieproducerede muskelbil nogensinde hedder Dodge Challenger SRT Demon og har 852 hk fra en kompressorfodret 6,2-liters V8-maskine

Kun få dage efter offentliggørelsen af den ekstreme Jeep Grand Cherokee Trackhawk med 717 hk er Fiat-Chrysler klar til at lancere et produkt for amerikanerne, der får Grand Cherokee Trackhawk til at virke som en tam kanariefugl: Dodge Challenger SRT Demon, den mest ekstreme serieproducerede muskelbil nogensinde fra USA.

Den er så ekstrem, at alle tal og alle fakta virker overnaturlige.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr Standard drag-race inspired interior configuration of the 2
Kabinen på det 852 hk monster er ikke noget ekstraordinært. For amerikanerne er det festen under motorhjelmne der tæller. Foto : PR-foto

hedr

Den deler motor med den nye Jeep, men kun til en grænse. Mere end 25 radikale ændringer, bl.a. mere aggressiv trykladning i kompressoren. Og den sindssyge Dodge sætter rekorder: Motoren går fra 717 til nu 852 hk.

Challenger Demon har dermed den stærkeste serieproducerede V8-motor nogensinde.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr The 2018 Dodge Challenger SRT Demon's 6.2-liter supercharge
Hemi V8'eren er på 6,2 liter med moderen af aller kompressorer monteret. Det giver 852 hk der leveres direkte til baghjulene. Kommende ejere må regne med et anseeligt dækbudget. Foto : PR-foto

Den går fra 0-97 km/t på 2,3 sekunder. De første 48 km/t når den på et enkelt sekund. Ja, Dodge siger, det her er intet mindre end verdens hurtigste bil, og dens mission er at kunne køre direkte ind på en bane og være med i et dragrace. For at se mest mulig imponerende ud, er den også den første bil med tilladelse til gadebrug, der løfter forhjulene, når den accelererer.Den nye Dæmon leveres med 8-trins automatgear, for som Dodge siger, så ville den være langsommere med manuel gearkasse. Standard er også et sæde. Et sæde til føreren, altså. Passagersædet er i bedste racer-stil undladt, men kan som et bagsæde tilkøbes.

Dodges nye Dæmon er desuden udstyret med adaptiv Bilstein-undervogn og Drive Modes med en særlig Drag Mode-indstilling. I den låses der op for (en verdensnyhed i en gadebil, nemlig Trans Brake. Systemet låser en del af kardanakslen, mens motoren bygger sit maksimale moment op. Klar til affyring. Desværre får kun 3.000 amerikanere og 300 canadiske købere lov at opleve Dæmonen – så få eksemplarer laver Dodge i bilens eneste planlagte produktionsår.

Artiklen fortsætter under billedet
hedr 2018 Dodge Challenger SRT Demon
I en lyskrydsduel vil de fleste ende med denne udsigt af dæmonen fra Dodge. Foto : PR-foto

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen