Berlingske Business
14:41USA: Apple i fokus på kommende negativ dag

Årets Bedste Luksus-SUV 2017

27BILHEDR-130528.jpg
Testfeltet er skarpt, og der er hverken en suveræn vinder eller taber. Fra venstre ses Audi Q5, Volvo XC60, Alfa Romeo Stelvio, Mercedes GLC og Jaguar F-Pace. Foto: Henrik Dreboldt

SUV’erne stormer frem – også i luksusklassen. Vi har samlet de fem bedste luksus-SUV’er lige nu for at finde Årets Bedste 2017

Hvis du står med et bilbudget på +600.000 kr. og er i markedet for en luksus-SUV, var svaret i gamle dage simpelt: Køb en Range Rover eller en Jeep. Men i 1990’erne begyndte andre at interessere sig for krydsfeltet mellem terrænbiler og luksusbiler, og snart havde både Mercedes, BMW og Audi deres bud klar. I dag er alle prestige-bilproducenterne hoppet med på vognen – selv Alfa Romeo og Jaguar har lanceret SUV’er. Derfor har vi i år valgt at supplere kåringen af Årets Bedste SUV med endnu en SUV-kategori, for der er simpelthen for langt fra Peugeot 3008, der vandt titlen som Årets SUV før sommerferien, op til luksus-SUV’erne i prestigeklassen. Luksus-SUV er dog stadigvæk et vidt begreb, så vi har lagt vores fokus i den klasse, hvor biler som Volvo XC60 og Audi Q5 huserer.

Kun de bedste er i finalen

Feltet tæller fem virkelig stærke biler, men samtidig fem forbløffende forskellige biler, og det gør også denne afstemning ekstra svær. For når vi kårer Årets Bedste Mikrobil, er præmisserne relativt simple: Det handler om praktisk anvendelighed og værdi for pengene. Men i denne klasse, hvor bilerne har så mange flere strenge at spille på, vægter køberne samtidig en række vidt forskellige kvaliteter. Nogle vil have komfort og meget sikkerhedsudstyr, mens andre jagter sportslige køreegenskaber og masser af plads.

20BILHEDR-134419.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Range Rover: Elefanten til enhver lejlighed

At bilerne alle er stærke, og at dommerne hver især har deres hjertesager, vidner afstemningsresultatet også om. Her er ingen suveræn vinder eller håbløs taber. Alle scorer point.

Feltet består som altid af biler, som alle kan bære titlen Årets Bedste Luksus-SUV 2017. Så det er kun klassens bedste, der er inviteret med. Biler som Jeep Cherokee og BMW X3 huserer også i denne klasse, men de er bare ikke et sted i deres modelcyklus, hvor de kan udfordre de fem finalister.

Testen foregår over en dag, og vi kører både motorvej, landevej og et par kilometer på en uasfalteret markevej for at opleve bilernes offroad-komfort. Juryen består af fire motorjournalister og en lægmandsdommer, der hver skal placere bilerne i en top-fem ved testens afslutning. Der er ikke nogen faste præmisser for, hvordan bilerne skal vurderes. Det enkelte jurymedlem må dømme, som de finder relevant for klassen. Der findes en række objektive kriterier, man kan dømme biler ud fra: Pris, plads, udstyrsniveau osv. Men i sidste ende er bilvalget en subjektiv sag baseret på smag og præferencer, og det bærer Årets Bedste Biler også præg af.

Svensk klasseduks

Volvo XC60 har flere år i træk været klassens bedst sælgende bil – også selvom modellen de senere år absolut ikke har været den teknisk mest avancerede (læs: spirende forældede). Men kombinationen af et elegant design og et stærkt image uden åbenlyse svagheder har gjort den til en favorit. Men nu er Volvo klar med en afløser, og den er netop landet på det danske marked. Det er grunden til, at vi har ventet med finalen i netop denne klasse indtil nu. En disposition der viser sig at være god, da den efter test og afstemning med 38 point kan kalde sig Årets Bedste Luksus-SUV 2017.

Dommerne er generelt meget begejstrede, og kun en enkelt fjerdeplads trækker ned. Den vinder på klassiske Volvo-kvaliteter som elegant og stilrent design, højt sikkerhedsniveau, gedigne køreegenskaber (ikke underholdende, men stabile), lækker kabine, godt udsyn og god rummelighed. Den scorer altså højt på både de praktiske parametre, men også på design og ’jeg må eje’-faktor. Det er en svært velfungerende allrounder, hvor kun en detalje som den manglende mulighed for en rigtig luksusmotor (XC60 fås kun med fire cylindre) tæller ned. Nuvel – den fås med 407 hk i en plug-in-hybrid udgave, der kan køre over 30 km på ren el, og som oven i købet er forbløffende billig (under det nuværende bilafgiftsystem). Det får den også et par ekstra miljørigtige point for. Men hjertet i drivlinjen er stadigvæk en firecylindret motor, der lyder anstrengt, når den får prygl.

Mercedes forstår sig på luksus

Mercedes GLC er testens ældste model, men fordi GLC er så forbandet fejlfri og lækker, er den inviteret med i finalefeltet. Testbilen har en V6-motor – som testens eneste, og det er måske en anelse snyd. Men GLC er samtidig den mest komfortable og tilbagelænede af bilerne, og derfor matcher den store motor bilen markant bedre end Mercedes halvgamle firecylindrede 2,1-liters dieselmaskine, der har power, men også larmer for meget. En detalje, der trækker lidt ned i den samlede bedømmelse af GLC.

Audi modelbetegnelser

Det er dog den eneste bil, der scorer to førstepladser blandt dommerne, men samtidig får den også en enkelt sidsteplads. Det fortæller historien om en bil, der er mere kompromisløs i jagten på komfort og luksus end Volvoen, og det koster hos den ene dommer, der finder den for blød på markvejen, hvor den konsekvent går i bund på affjedringen i hullerne, når hastigheden kravler over 40 km/t. Men ellers er der udbredt enighed om, at dens høje bundniveau, lækre materialekvalitet i kabinen, dens rummelige bagsæde og dens ekstremt komfortable køreegenskaber gør den til en fantastisk luksus-SUV.

Fejlfri men karakterløs

Hvis bilkøb udelukkende handlede om at træffe det fejlfri, rationelle og objektivt set bedste valg – uden overhovedet at kigge på design eller subjektive følelser, så er Q5 nok testens bedste bil. Audi formår om nogen at lave en bil med et vanvittig højt bundniveau. Både hvad angår bilens tekniske og mekaniske formåen, kvalitetsfornemmelse og dens skyhøje digitale bundniveau, med en navigation og infotainmentdel, der er klassens bedste. Dens problem er, at den efterlader juryen teknologisk imponeret, men følelsesmæssigt kolde – hvilket dens tre tredjepladser vidner om. Bilen er tæt på pletfri, men der er kun én dommer, der ville tage den hjem fra testen, mens én dommer kvitterer med en bundkarakter, fordi den intet vækker på den følelsesmæssige front. Højdepunkterne er helt klart dens fabelagtige digitale speedometerløsning og infotainmentsystemet samt den solide 190 hk dieselmotor. Det er testens svageste maskine, men det mærker man intet til på vejen, og det er imponerende arbejde af Audi, at de 40-50 hk mindre ikke mærkes som et handicap.

Alfas kompromisløse racer-SUV

Mens dommerne ikke havde så mange kommentarer andet end ’fejlfri’ omkring Audien, så sætter Alfa Romeos nye Stelvio følelserne i kog. Der er ingen tvivl om, at hvor Audi lever op til deres payoff (forspring gennem teknologi), så lever Alfa Romeo også op til deres (mekanik med følelser). Den leverer brede smil og fugtige hænder både på markvejen og de små sogneveje. Den er uden tvivl testens mest underholdende bil, og i sandhed en sportslig SUV med et styretøj så præcist, at det mindste vip giver udslag i et retningsskift.

Men det er samtidig bilens akilleshæl som allrounder, at den kræver så stor opmærksomhed at køre. Det går ud over komforten, at den er så levende på vejen. Den har heller ikke samme arsenal af assistentsystemer, som Volvo og Audi tilbyder, og selvom Alfa Romeo vil forsvare sig med, at det jo er føreren, der skal køre bilen, og ikke bilen, der skal køre føreren, så er det stadigvæk et handicap i den her prisklasse. Især når infotainmentsystemet også er klassens mindst velfungerende.

23BILHEDR-172653.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Alfa Romeo Stelvio oser af italiensk lethed

Læg dertil at kabinen og bagagepladsen ikke overvælder, og at materialevalget i kabinen varierer fra fantastiske ubehandlede træpaneler til den hårde og blanke plastik på ratstammen, der ligner noget fra en gammel Fiat Punto, og Alfa Romeo mangler det bundniveau, der skal til, for at blive Årets Bedste.

Jaguar med stor spændevidde

Når vi kårer Årets Bedste Biler, så kigger vi mere generelt på modellen end på den enkelte testbil, og en af Jaguar F-Paces helt store styrker er, at modellen dækker virkelig bredt. Fra en ydmyg 150 hk dieselversion med forhjulstræk til sportslige potente udgaver med V6-motorer på både diesel og benzinfronten, der leverer firehjulstræk og langt over 300 hk. Dens design er også betagende og pladsforholdende fornemme. Især det lange bagagerum på massive 650 liter giver plusser i bogen og vil gøre den aktive SUV-familie lykkelig. Køredynamisk er den også imponerende, og den er i virkeligheden testens næstmest underholdende bil på en snoet sognevej.

Artiklen fortsætter under billedet
Jaguar
Jaguar F-Pace leverer fremragende køredynamik og masser af praktisk anvendelighed med klassens største bagagerum. Den taber dog på manglende luksusfornemmelse i kabinen og en samlekvalitet under middel. Foto: Henrik Dreboldt

Men selvom modellen kun er lidt over et år gammel, ser den en anelse gammel ud indvendigt. Især i forhold til Audi og Volvo. Dens gearvælger, som er en drejeknap på midterkonsollen, var et friskt indspark, da Jaguar lancerede den tilbage i 2007 i den første XF, men her 10 år efter er den spirende irriterende. Man skal vente på, at den kommer op, når bilen startes op, og så er den bare ikke lige så brugervenlig som en traditionel gearvælger. Men det er i virkeligheden ikke hovedanken. Det er derimod oplevelsen af finish og kvalitet. Som i Alfa Romeo Stelvio er materialekvaliteten mildest talt varierende, og hvis du løfter op i gulvtæppet i bagagerummet, så ligger ledningsnettet og ligner noget, som er kylet løst ned af en medarbejder, der har haft mere travlt med at komme ned på pubben end med at levere et stykke helt pletfrit samlearbejde. Det er ikke godt nok i en bil, der i testbilens tilfælde koster ca. 1,2 mio. kr. Derudover er de ellers kraftfulde og økonomiske 2,0-liters Jaguar Igenium-motorer også for støjende til den her prisklasse. Har man råd, bør man vælge en af de silkebløde V6’ere, men det gør ikke F-Pace billigere.

Konklusion

Med kun 16 points forskel fra nummer et til nummer fem har en finale sjældent været tættere end denne. Fire ud af fem biler scorede en førsteplads, og det viser, at skulle juryen have delt finalefeltet mellem sig efter testen, ville fire ud af fem kunne køre derfra i sin favoritbil. Det viser også, at alle bilerne har en hjemmebane, hvor de er bedst. Alfa Romeo Stelvio er til SUV-køberen, der vægter køredynamik og italiensk designcharme højest. Audi Q5 er til perfektionisten, der elsker et højt teknologisk niveau, og som er typen, der altid har den seneste udgave af favoritmærkets smartphone. Mercedes GLC er til bilisten, der prioriterer kørekomfort og luksusfornemmelsen højest. Jaguar er til den anglofile bilkøber, som vil have god plads, et aggressivt design og gode køreegenskaber. Vinderen bliver dog i sidste ende Volvo XC60, der leverer gode præstationer hele vejen rundt, og som sætter trumf på med et skandinavisk elegant design, der både udvendigt og indvendigt er klassens bedste.

BMW Concept Z4

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen