Berlingske Business

20 procent stigning i bilsalget i maj

hedr
Den franske minibil Peugeot 208 står igen som den mest populære bilmodel i Danmark i maj med et salg på 958 styk Foto:

I forhold til april tog salget af nye personbiler et stort spring frem, mens niveauet er lidt under maj 2017

Salget af nye personbiler steg i maj med 20 procent i forhold til måneden før, og det er samtidig et lille plus i forhold til et højt salg i maj 2017. I alt fik 22.558 nye biler nummerplader på i maj, og dermed er der i alt solgt 98.233 nye personbiler i årets første fem måneder. Det er 1,6 procent under sidste års tilsvarende tal, som lå på 99.832 biler. Det samlede bilsalg i 2017 lå på 221.818 personbiler, og et lignende tal forventes igen her i 2018.

hedr


Den mest solgte bil i maj, som så ofte før, er den franske minibil Peugeot 208, som 958 danskere valgte som deres nye bil. På andenpladsen ligger den japanske SUV Nissan Qashqai med 870 eksemplarer, og plads nummer tre indtages af den tyske Volkswagen Golf med 641 eksemplarer. Top fem rundes af med Renault Clio på plads fire med 622 eksemplarer og Volkswagen Passat på plads fem med 542 biler.

I alt ligger fem modeller fra Volkswagen blandt de 11 mest solgte biler, og det sikrer, at den tyske producent samlet set er det bedst sælgende mærke i maj. Peugeot var på plads nummer to i maj, Renault på plads nummer tre. Med flere tilgængelige modeller i de lavere prislag har salget af plugin-hybrider, altså de opladelige hybridbiler med forbrændingsmotor, en pæn vækst. I maj fik 193 nye plugin-hybrider nummerplader på, og mens især Kia Niro har fået godt fat, er også Hyundai Ioniq og den nye opladelige Toyota Prius repræsenteret. Indtil videre er 1.349 plugin-hybrider blevet solgt i år. De rene elbiler stod i maj for 77 styk, for hele året indtil videre er tallet 406 biler.

I den mere sportlige genre var den varme maj måned en kickstarter for sportsvognene: 40 styk Mazda MX-5, 10 styk Porsche 911 og seks styk Ford Mustang fik også nummerplader på.

hedr
Artiklen fortsætter under billedet
hedr
40 danskerne brugte den varme maj måned til at køre ud i en helt ny åben Mazda, den dynamiske roadster MX-5

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen