Berlingske Business

Vi bruger 1.600 kroner mere på sommerferien i år

SPAIN WEATHER
Foto:

For tredje år i træk får feriebudgettet en tand op. Og årets sommerferie bliver den dyreste i dette årti.

Vi kommer i snit til at bruge 15.100 kroner per husstand på årets sommerferie. Det er 1600 kroner mere end sidste år, og sommerferiebudgettet er steget tre år i træk.

I år lander budgettet på det højeste i dette årti, viser en undersøgelse, som YouGov har udført for Nordea.

- Det er i hovedstaden, at man planlægger de dyreste sommerferier med et gennemsnit på 16.230 kroner per husstand. Lige ved siden af i Region Sjælland er budgettet til årets sommerferie strammest og næsten 4000 kroner mindre, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea om undersøgelsen.

- Noget af forklaringen er, at sjællænderne holder landets korteste sommerferie på hele 2,7 dage kortere end midtjyderne, der holder den længste ferie. Midtjyderne har nemlig i højere grad end andre en forkærlighed for de helt lange ferier på over tre uger, forklarer hun.

Som noget nyt har Nordea også set på, hvad "det grå guld" - de plus 66-årige - bruger på feriebudgettet. Og de trumfer alle andre aldersgrupper med flest planlagte feriedage i udlandet i gennemsnit, nemlig 11 mod det samlede gennemsnit på ni dage.

Seniorerne har også et gennemsnitligt sommerferieforbrug på 16.334 kroner, mens det for hele gruppen af 18-65-årige ligger på 14.815 kroner i snit.

- Bag ved tallet gemmer sig det faktum, at ældre har en forkærlighed for de helt lange sommerrejser til udlandet på mere end tre uger. Det har 11 procent i den gruppe planer om, mens det kun gælder fem procent af alle andre, siger Ann Lehmann Erichsen.

Når familien Danmark holder sommerferie på de hjemlige breddegrader, lander prisen på en tredjedel af, hvad ferien i udlandet koster. Det siger målingen, som også viser, at pengene til ferien er sparet op.

- Kun ganske få rejser for lånte penge, og når det sker, er det kreditkortet, man svinger på turen i udlandet, lyder det fra forbrugerøkonomen.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen