Berlingske Business
08:42Carlsberg og ISS stjæler billedet i positivt marked

Ups, Danske Bank. Hvor er den nye teknologi?

peterkredit

Danske Bank er blevet lidt som en teknologisk superstjerne, der får positiv omtale for at have fundet på mobiloverførslerne MobilePay. Banken forsøger bevidst at signalere, at man bare er mere tjekket på ny teknologi. Men desto mere man praler, desto større risiko er der også for at skuffe kunderne.

Og jeg er faktisk lidt skuffet over Danske Bank. Jeg er nemlig kunde i banken. Ikke fordi jeg tror, den er bedre end andre banker. Men fordi jeg kan lide at være en lillebitte fisk i en stor dam, og så har jeg altid fået en fair behandling i banken, selv om størrelsen af gebyrerne indimellem har fået mig til at skælde ud og blive mavesur.

Men denne gang er jeg lidt skuffet over teknologien. For i modsætning til mange andre har jeg endnu ikke fået et kreditkort eller et Dankort, som er kontaktløst. Og jeg synes faktisk, at det er rigtig smart, at jeg ikke behøver at taste min kode, hver gang jeg køber for mindre end 200 kr. Der spares tid, og jeg undgår at fedte fingre på et tastatur, som tusindvis af andre fedtfingre rører ved dagligt. Der skal dog fortsat trykkes en kode ind, hvis man køber for mere end 200 kr., ligesom systemet af sikkerhedsmæssige hensyn alligevel vil bede om en kode i ny og næ, selv om man køber for mindre end 200 kr.

22BUSbusiness.jpg

Derfor har jeg længe kigget på mit Danske Bank Mastercard og været lidt skuffet, for selv om det er et såkaldt guldkort, har det jo ikke den nyeste teknologi, som banken praler med at være gode til, og jeg egentlig gerne vil bruge. Især fordi den er begyndt at virke i dagligvarebutikker, som jeg ofte bruger. Og Danske Bank meldte allerede sidste år før sommerferien ud, at man nu ville gå over til den nye type Mastercard.

db

Bankerne vil spare penge

Men ligesom i stort set alle danske banker vil man gerne spare penge. Derfor venter man med at skifte til de nye kontaktløse kort med indbygget trådløs NFC-teknologi, som overflødiggør fysisk kontakt med kortterminalen, til kortene over tiden alligevel udløber. Men for mit vedkommende sker det altså først i maj 2017. Jeg har derfor været inde på bankens hjemmeside for at bestille et nyt kort. Nu håber jeg, at det er kontaktløst, ellers bliver jeg igen lidt skuffet. Men jeg risikerer dog at komme bagud igen.

For Danske Bank har netop bebudet, at man arbejder på at indføre kreditkort med en lille indbygget fingeraftryks-aflæser, som får strøm trådløst fra terminalen. Det vil én gang for alle forbedre sikkerheden og overflødiggøre brugen af pinkoden. Men det er tidligst klar senere i år.

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter

Det kontaktløse Mastercard er dog kun første trin i den store og kommende udskiftning af danskernes hen ved fire millioner Dankort, som udgør rygraden i det danske betalingssystem.

Den vil ske i de kommende par år, hvor rigtigt mange Dankort udløber.

Jeg selv overvejer dog igen at bestille et nyt Dankort, som er kontaktløst. For mit udløber igen først i 2017, og så lang tid gider jeg altså ikke vente på ny teknologi, Danske Bank.

Pix-MobilePayFrimærker

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen