Berlingske Business

Tusinder af unge fanget i gældsfælde

De unge har mistet kontrollen over deres smarte telefoner
ARKIVFOTO 2013 (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2014) Foto:

I denne uge skal danske unge lære mere om lån og privatøkonomi. Baggrunden er den dystre kendsgerning, at 50.000 svarende til hver 20. ung i Danmark sidder i saksen og er registreret som dårlig betaler i skyldnerregisteret RKI.

Den store synder er mobiltelefonen. Hver tredje anmærkning til RKI kommer fra en informations- eller televirksomhed.

Vicedirektør i Finansrådet Louise Mogensen vurderer, at de unge bliver fristede over evne af de nyeste smartphones, som for mange unge er et statussymbol.

»Derfor går de ret langt i jagten på at få en, og tilbuddene står i kø. Med Pengeuge gør vi et forsøg på at oplyse de unge om, hvordan man bedst sparer op til drømmene, og hvordan man ikke ender i gæld,« skriver Louise Mogensen.

Danske mønter på et spejl med hvid baggrund.

Derfor er Finansrådet gået sammen med Danmarks Matematiklærerforening og afvikler i denne uge den såkaldte Pengeuge, der skal øge børn og unges finansielle forståelse gennem undervisning i matematik i grundskolens ældste klasser.

I Pengeugen sættes der fokus på problemet, og række af landets bankdirektører og rådgivere er gæsteundervisere.

pix-ejerbolig

Samlet har de unge mennesker misligholdet gæld for knap 1,4 mia. kr., og det går forholdsvis oftere økonomisk galt for de unge i Syddanmark og region Sjælland.

»At hver 20. ung i Danmark er fanget i gældsfælden er ikke kun et problem for den enkelte, men også for samfundet. At bære en gældsbagage med sig som ung, vil gøre det sværere at få en sund økonomi i voksenlivet,« skriver Louise Mogensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen