Berlingske Business

Totalkredit risikerer bøde for at vildlede sine kunder

totalkredit
ARKIVFOTO

Det lød formentlig tillokkende, da Totalkredit i sin markedsføring for realkreditselskabets fastforrentede lån skrev, at man får »en fast ydelse, som ikke ændrer sig, når renterne gør«.

Men påstanden holdt ikke vand. For da Totalkredit hævede bidragssatserne på sine lån - herunder de fastforrentede - steg ydelsen rent faktisk.

Fredag skal Københavns Byret afgøre, om Totalkredit dermed har benyttet sig af vildledende markedsføring.

Det mener Forbrugerombudsmanden, der i september politianmeldte selskabet.

Worried couple checking bank account online

I reklamemateriale for selskabets lånetilbud hed det desuden om fastforrentede lån, at "med fast rente ved du, hvor høj ydelsen på dit lån er i hele lånets levetid".

Totalkredits direktør, Camilla Holm, har siden givet udtryk for, at formuleringerne kunne misforstås, og de er også siden blevet rettet.

»Produktarkene har ikke handlet om bidragssatser, men om at beskrive forskellene mellem lån med fast rente og lån med variabel rente.«

»Da der betales bidrag på begge typer lån, har der ikke været fokus på at beskrive, at bidraget kan ændres. Det er jeg rigtig ærgerlig over,« har hun tidligere sagt.

Om det er nok til at overbevise retten om, at Totalkredit skal slippe for straf, vil vise sig.

Spar Nord Bank

Ellers vanker der måske en bøde. Anklagemyndigheden har dog ikke nedlagt nogen specifik bødepåstand.

Skulle Totalkredit blive dømt, er det ikke umiddelbart noget, der kommer de kunder, som føler sig ført bag lyset, til gode.

Bøden havner i statskassen, og kunderne er henvist til at prøve deres sag ved Realkreditankenævnet.

Her har flere kunder tidligere forsøgt at klage over Totalkredits hævning af bidragssatserne, og markedsføringsmaterialet har i nogle sager også været fremlagt for at forklare, hvorfor kunderne føler sig vildledt.

Indtil nu har nævnet bare fundet det mere væsentligt, at det i betingelserne for den låneaftale, som kunderne har skrevet under på, er anført, at bidragssatserne kan variere.

Til BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen