Berlingske Business

Sværere at få et usikret lån

pengetaeller_artikel_9.jpg
Lån uden sikkerhed er faldet drastisk som følge af finanskrisen. Foto:

Kravene til lånernen er strammet. Derfor falder udlånet på såkaldte blankolån drastisk.

Frygten for store tab på de danske forbrugere har fået udstedelsen af nye blanko-lån og kreditkort hos landets finansieringsselskaber til at styrtdykke, skriver Børsen.

Fra fjerde kvartal 2007 til første kvartal 2009 er antallet af nye lån uden sikkerhed faldet med 40 pct. fra mere end 1,5 mia. kr. til lige knap 1 mia. kr. Det viser statistik fra brancheforeningen Finans og Leasing.

Men på grund af stor medlemstilgang er faldet dog reelt meget større, forklarer direktør i Finans og Leasing Christian Brandt.

»De sidste par år er der kommer flere selskaber med i foreningen, så udlånet er relativt større. Så det at vi ser en nedgang i forhold til året før, selv om der er kommet flere selskaber med, det er tegn på en ret kraftig opbremsning i sektoren,« forklarer Christian Brandt.

Blankolån dækker over usikrede lån, som forbrugere bl.a. kan få via finansieringsselskabernes hjemmesider og over telefonen. Kunderne bliver vurderet ud fra en række kriterier som indkomst og anden gæld og får som regel svar inden for 15 minutter.

Hos GE Moneybank, der er en af de største udbydere af denne type lån, har man strammet op på kravene til låntager, så langt færre danskere nu får ja til at låne til fladskærmen eller ferien, fortæller finansdirektør Henrik Fich.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen