Berlingske Business

SP-pengene redder mange dårlige betalere

udsalg615x339.jpg
Foto:

Mange SP-penge går tilsyneladende til forfalden gæld. Skyldnerregister har dobbelt så mange henvendelser fra dårlige betalere.

Danmarks næststørste skyldnerregister, Debitor Registret, oplever stor travlhed i kølvandet af udbetalingen af SP-pengene. Antallet af henvendelser fra registrerede dårlige betalere er fordoblet sammenlignet med samme periode sidste år.

Debitor Registeret vurderer, at det ved køb af ny vaskemaskine, tørretumbler eller fjernsyn for SP-pengene går op for mange, at de er registrerede hos Debitor Registret, og at gamle gæld skal betales, hvis de vil optage et forbrugslån.

"Rigtigt mange af de registrerede dårlige betalere er gode til at glemme, at de skylder penge. Først når de bliver nægtet at købe mere, tager de gælden alvorligt. På den måde er SP-pengene faktisk medvirkende til, at mange dårlige betalere i disse dage bliver slettet fra vores register," forklarer Birger Baylund, der er adm. direktør i Debitor Registret.

Debitor Registret har i første halvår af 2009 kunnet slette 23.000 dårligere betalere fra registret mod 19.000 slettede i samme periode sidste år.

"Det er naturligvis positivt for alle, at så mange dårlige betalere får afviklet deres gæld. Dels får kreditorerne deres penge, dels får den enkelte igen mulighed for at optage lån eller f. eks. købe en ny mobiltelefon, hvilket forhåbentlig giver mere gang i økonomien," siger Birger Baylund, hvis register dog fortsat vokser.

Der er registreret 29.000 nye dårlige betalere siden 1. januar, og det betyder netto en tilgang på 6.000 dårlige betalere i første halvår af 2009.

For at blive indberettet til Debitor Registret, skal der være tale om en samlet gæld på over 1.000 kroner, som man skriftligt har erkendt, eller som er genstand for retslig behandling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen