Berlingske Business

Småbiler får bilsalget til at eksplodere

aygo
Foto:

Med knap 350 solgte biler om dagen er det de små og benzinøkonomiske biler, der trækker salget frem.

Danskerne er vilde med de små og benzinøkonomiske biler. De står for størstedelen af et bilsalg, som i juni gik frem med 19,2 procent i forhold til den tilsvarende måned i fjor.

Det betyder, at det samlede salg i første halvår af 2013 steg med 9 procent i forhold til det tilsvarende halvår i 2012, og dermed er bilslaget på vej mod at slå rekord for tredje år i træk.

"De private forbrugere er fortsat med til at trække markedet frem og over de seneste måneder er erhvervssalgetaf nye personbiler ligeledes vokset. Samlet set har vi dermed for alvor fået sat gang i udskiftning af den forholdsvist bedagede danske bilpark, til glæde for både bilisterne og miljøet," siger Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.

1. Ford Focus: en miljon bilar


Han regner med, at udviklingen i priserne vil sikre, at udviklingen fortsætter resten af året.

"Langt flere danskere har mulighed for at dække deres transportbehov ved at købe en ny bil fremfor en brugt. Dermed får de glæde af de fordele omkring brændstoføkonomi, garanti og sikkerhed, som følger med købet af en ny bil. Der er ikke tegn på, at disse forhold for alvor vil ændre sig i andet halvår, og vi forventer derfor også, at markedet vil udvikle sig stabilt i resten af året," siger Tejs Laustsen Jensen.

Der blev også solgt flere varebiler - men salget vokser ikke så hurtigt som personbilsalget. Efter et kraftigt fald i maj gik salget frem med 10 procent sammenlignet med samme måned sidste år, men det samlede salg i årets første 6 måneder endte 2,4 procent under niveauet i samme periode i 2012.

I alt blev der indregistreret 17.550 nye personbiler i juni, og økonom Las Olsen fra Danske Bank oplyser, at bilsalget har været en god indikator for udviklingen i det samlede privatforbrug.

"En ny bil har længe været omtrent den yderste luksus i Danmark og noget, man kun købte, når man for alvor havde luft i økonomien og tro på fremtiden. Men Siden 2010 har vi faktisk haft et højt bilsalg og et svagt privatforbrug på samme tid. Det skyldes, at nye biler er blevet billigere, modellerne mindre, benzinøkonomien i dem bedre, benzinprisen højere og renten lavere. Derfor er det også kun målt i styks, at bilsalget er tilbage på samme niveau som før krisen. Målt i kroner er det formentlig stadig omkring ti procent lavere," konstaterer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen