Berlingske Business

Sådan ødelægger valutauroen din ferie

REJSE
Foto:

En dollar koster nu næsten lige så meget som en euro. Men hvordan mærker danskerne egentlig valutaernes kolbøtter, og hvilke lande giver nu en økonomisk lussing til danske turister, og hvilke er blevet billigere at rejse til?

Vores danske kroner er på dykkertur over for den amerikanske dollar, og det udløser både tab og gevinster. Siden årsskiftet har faldet været på godt 4 procent, og det er et kraftigt fald set i historisk sammenhæng.

»Det gør det lettere for danske virksomeheder at sælge deres varer til andre, fordi de bliver billigere. Men det bliver dyrere for os forbrugere at købe noget. Så groft sagt kan man sige, at forbrugerne er tabere og eksportvirksomheder er vindere,« forklarer økonom i Danske Bank Las Olsen konsekvenserne af udviklingen i valutakurserne.

Men på lidt længere sigt vurderer han, at fordelene også for forbrugerne opvejer ulemperne.

»Når virksomhederne får lettere ved at eksportere, så kommer der mere gang i dansk økonomi og job, og det opvejer udlemperne,« siger han og påpeger videre, at den danske inflation er så lav, så der heller ikke er nogen risiko for, at inflationen bliver faretruende.

»For en familie vil inflationen nok stige lidt mere, end den ellers ville gøre, og det giver et marginalt lavere rådighedsbeløb. Men man mærker først valutakurserne virkelig, når man skal ud og rejse til nogle af de lande, hvor kronen er svækket mest,« siger Las Olsen.

I den ene ende af skalaen er det blevet 14,3 procent dyrere for en dansker at bruge sine penge i Fillipinerne, mens vi får 4 procent mere for vores danske kroner, hvis turen går til Brasilien.

En lang række lande især i Asien lader deres valutaer følge dollaren mere eller mindre tæt. Og her slår den høje dollarkurs igennem over for danske turister. Desuden gør dollarkursen importvarer som f. eks. elektronik og tøj dyrere - i princippet. For det er samtidig svært for de danske forhandlere at sætte priserne op i en situation, hvor det danske privatforbrug i længere tid har ligget underdrejet.

Derfor tror Las Olsen, at detailhandlen selv vil opsuge en del af omkostningen ved den høje valutakurs og de medfølgende høje kurser på en række asiatiske valutaer, der gør varerne dyrere i danske kroner.

Kort: Her er det blevet dyrere og billigere tage på ferie

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen