Berlingske Business

S vil bekæmpe kviklån med reklameforbud og låneloft

Folketingets åbning 2017
Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, sammen med Socialdemokratiets erhvervsordfører, Morten Bødskov - under Folketingets åbning, tirsdag den 3. oktober 2017. Foto:

Socialdemokratiet vil skærpe regler for kviklån med færre reklamer. Det er en god idé, mener forbrugerråd.

Socialdemokratiet vil gå til kamp mod kviklån med ti nye forslag, som partiet vil indføre, hvis de vinder det kommende folketingsvalg.

Højst to kviklån per person og markant færre reklamer i det offentlige rum. Sådan lyder to af partiets forslag. Det skriver Politiken tirsdag.

»Vi ser, at folk havner i gældsfælder, som ruinerer dem, og som de hænger fast i resten af livet,« siger Socialdemokratiets erhvervsordfører, Morten Bødskov, til avisen og uddyber:

»Det skal der sættes en stopper for. Men skal det lykkes, er der brug for, at vi tager hårdt fat.«

Reglerne for reklamer for kviklån i tv, radio og på internettet skal skærpes markant, foreslår Socialdemokratiet. Ligeledes skal det undersøges, hvordan et direkte forbud kan udformes - ligesom man har det for tobak.

Yderligere foreslår partiet, at en person maksimalt kan have to kviklån på 30.000 kroner ad gangen.

Hos Forbrugerrådet Tænk er seniorøkonom Morten Bruun Pedersen tilfreds med Socialdemokratiets forslag, som der i høj grad er behov for, fortæller han til Ritzau.

»Vi synes sådan set, at der er gode takter og intentioner i alle ti forslag.«

»Maks to kviklån per person er et godt forslag, fordi vi ser et stort problem i, at folk tager kviklån for at betalte gamle kviklån tilbage. Dermed få de en uoverskuelig økonomi med en masse lån.«

Forslaget om at begrænse reklamer for kviklån er også en god idé. Borgerne bliver »bombarderet« med dem alle steder, og reklamerne fremstiller det udelukkende som noget positivt at tage et lån, mener seniorøkonomen.

»Kviklån er simpelthen roden til alt ondt i økonomien for rigtigt mange mennesker,« siger Morten Bruun Pedersen.

Men et forbud mod reklamer for kviklån i det offentlige rum virker voldsomt, mener Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen.

Han mener ifølge avisen ligeledes, at forslaget om et loft for antallet af kviklån er for formynderisk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen