Berlingske Business

Risikoen for fyring falder

colourbox1035287_business_artikel_615_x_339_0.jpg
Foto:

Antallet af fyringsvarsler dykker. Panikagtige tilstande på arbejdsmarkedet er aftagende, mener cheføkonom.  

Ubetinget godt nyt for arbejdsmarkedet, men ingen grund til at hæve armene alt for højt. Det siger chefanalytiker Christian Hilligsøe Heinig fra Sydbank til nye tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, der viser, at antallet af fyringsvarsler er faldet fra 1019 personer i juni til 579 personer i juli.

"Tallene understreger nok engang, at de panikagtige tilstande på arbejdsmarkedet er aftagende," siger Christian Hilligsøe Heinig.

Selv om tallene er positive, maner chefanalytikeren til besindighed og påpeger, at fyringsvarslingerne langt fra er nogen perfekt indikator for udviklingen i ledigheden.

"Det fik vi en påmindelse om i juni måneds ledighedstal, hvor ledigheden pludselig steg noget mere end i maj måned. Det skal blandt andet ses i lyset af, at en stor del af stigningen i arbejdsløsheden sker uden, der har været udstedt et fyringsvarsel," siger Christian Hilligsøe Heinig.

Fyringsvarslinger fremkommer kun ved større afskedigelsesrunder, og samtidigt fremhæver chefanalytikeren, at der kan være en ferieeffekt i fyringsvarslingerne, hvor virksomhederne har taget en form for time-out, for at vurdere, hvordan den økonomiske krise udvikler sig.

Det er tredje måned i træk med fald i antallet af fyringsvarslinger, som ifølge Sydbank nu er på det laveste niveau siden maj 2008. Arbejdsmarkedsstyrelsens tal toppede i januar i år med 5693 personer.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen