Berlingske Business

Risikoen for at blive fyret falder

fyret615x339.jpg
Foto:

Dit job er ikke så meget i fare, som det har været, viser nye tal for antallet af fyringsvarsler.

De værste fyringsrunder er måske overstået på arbejdsmarkedet. Nye tal fra Jobindsats.dk viser, at antallet af fyringsvarsler frem til juni i år er faldet. I juni havde 955 personer fået et fyringsvarsel, og det er et markant fald i forhold til i begyndelsen af året, påpeger cheføkonom i Danske Bank Steen Bocian.

"I januar nåede vi således til sammenligning op på 5.719 fyringsvarsler. Vi skal faktisk helt tilbage til juli sidste år for at finde et lavere antal fyringsvarsler. For et år siden var der til sammenligning cirka 600-700 fyringsvarsler om måneden," skriver han i en kommentar.

Steen Bocian kalder dagens tal for rigtig godt nyt for udviklingen på arbejdsmarkedet, og han ser et billede af, at den mest hæsblæsende del af krisen er lagt bag os.

"Det betyder også, at der er grund til at vurdere, at den lavere vækst i ledigheden, vi så i maj, hvor ledigheden "kun" steg med 4.100 personer ikke blot var en enlig svale. Der er grund til at vurdere, at ledigheden i andet halvår vil stige i et tempo, som er væsentligt lavere end, hvad vi eksempelvis så i marts og april, hvor ledigheden steg med i omegnen af 10.000 personer om måneden," skriver han.

Der der dog ikke tale om en vending på arbejdsmarkedet, vurderer cheføkonomen, som spår, at der kommer til at gå en rum tid, før det sker.

Hans prognose lyder på, at ledigheden vil nå op i nærheden af 130.000 personer ved årets udgang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen