Berlingske Business

Pas på firmakortet: Dansker lænset for 36.000 kr. på russisk natklub

Natklub
En tur på natklub i Sankt Petersborg blev en kostelig affære for en dansk forretningsmand. Han hævder, at der blev trukket 36.000 kr. fra hans firmakort, som han ikke selv har brugt. Foto:

En tur på natklub i Sankt Petersborg har givet gevaldige økonomiske tømmermænd til en dansk forretningsmand. Han hævder, at der er trukket 36.000 kr. mere på firmakortet i løbet af natten, end han har brugt - selvom kortet ikke har været stjålet og alle transaktioner er gennemført med pin-kode.

En dansker har klaget til Pengeinstitutankenævnet over, at der efter et besøg på en fræk natklub i Sankt Petersborg sidste sommer var blevet hævet godt 36.000 kr. mere på hans firmakort, end han ifølge eget udsagn havde brugt. Men Ankenævnet afviser at gå ind i sagen, blandet andet fordi der er tale om et firmakort.

I sin klage lyder et af mandens argumenter, at han 'ikke har haft seksuel omgang med nogen, men alene har drukket vin og set på shows', da han den 17. juli 2014 besøgte natklubben i den russiske storby sammen med en anden person.

Han hævder, at han alene har betalt for indgangen, en drink til 1.000 rubler svarende til ca. 162 kr. og maksimalt to flasker vin til 7.500 rubler (ca. 1.211 kr.) pr. stk. med sit firmakort - et Eurocard udstedt af SEB Kort Bank Danmark.

Men kortet blev brugt til betydeligt mere end det. En transaktionsliste fra banken viser, at der i alt er gennemførte 16 hævninger i tidsrummet fra kl. 21.34 til kl. 06.20 næste morgen. De 14 af hævningerne, som manden nægter at have foretaget, løb op i 36.034 kr. svarende til langt over 200.000 rubler.

Der udover var der 15 forsøg på hævninger, som ikke kunne gennemføres, fordi grænsen for, hvad der kunne hæves på kortet på under 24 timer, blev nået. I første omgang gjorde manden i september sidste år indsigelser over for banken.

Havde kortet på sig hele tiden

Da han har oplyst, at han har haft sit kort på sig hele tiden, og alle transaktioner er blevet foretaget med chip og korrekt PIN-kode, afviste banken at tilbageføre pengene. Derfor valgte han i oktober at indbringe sagen for Pengeinstitutankenævnet.

Over for Ankenævnet har han blandt andet argumenteret for, at det er helt umuligt, at han skulle have foretaget alle de betalinger, der er bogført på selskabets konto.

»Han ved ikke, hvordan misbruget har fundet sted, da han har haft sit kort på sig hele tiden. Det eneste, han kan gætte på er sket, er, at personalet på natklubben har afluret hans PIN-kode og taget kortet fra hans pung, som han havde på sig, uden at han var opmærksom herpå, og har brugt det,« står der i afgørelsen fra Ankenævnet, der netop er blevet offentliggjort.

Kan ikke huske hvornår han kom og gik

Det fremgår også, at han hverken kan huske, hvornår han ankom eller forlod natklubben.

»Afgørelsen af sagen beror på, om der må antages at være tale om tredjemandsmisbrug, eller om betalingerne er foretaget af klageren selv. En stillingtagen hertil forudsætter en bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer, der ikke kan ske for Ankenævnet, men i givet fald må finde sted for domstolene,« skriver Ankenævnet.

dankort

Desuden påpeges det i afgørelsen, at det var et firmakort med firmahæftelse, og at det var bestilt til klageren af en erhvervsvirksomhed, hvor han var ansat.

»Kortet var knyttet til en kortkonto med selskabet som kontohaver. Ankenævnet finder herefter, at klagen angår et erhvervsmæssigt forhold, der ikke er omfattet af Ankenævnets kompetence. Dette gælder uanset om kortet blev anvendt af klageren til privat brug.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen