Berlingske Business

Pantebreve genopstået fra de døde

boligEDC_artikel_1.jpg
Der er igen ved at komme gang i brug af sælgerpantebreve, fordi bankerne er tilbageholdende med at yde lån til bolighandler. Foto:

Nu vender de tilbage – sælgerpantebrevene – fordi bankerne har trukket albuerne tilbage til kroppen og ikke ønsker at låne penge ud til at finansiere boligkøb for.

Danske banker sidder så tungt på låget til pengekassen, at det er svært for almindelige danskere at få lov til at låne penge til køb af en ejerbolig, hvis de ikke har penge til at betale det beløb, som ligger ud over lånet i real­kreditinstituttet.

Berlingske Business kunne i sidste uge afsløre, at hver fjerde bolighandel øst for Storebælt og hver femte vest for Storebælt falder på jorden, fordi banken vender tommelfingeren nedad. Undersøgelsen, som EDC stod bag, viste samtidig, at 19 og 12 procent af handlerne kun gennem­føres, fordi det lykkes at finde en anden finansieringskilde.

En af de alternative finansieringskilder er pantebreve, som netop på grund af bankernes opstramning på kreditfronten er trådt ind i deres anden ungdom efter at have ligget skinddøde i flere år.

»Vi kan se, at de begynder at blive brugt flittigt. Sådan har det været i et års tid nu,« siger EDCs kommunikationschef, Jan Nordmann.

Også Home, der er ejet af Danske Bank, har registreret, at pantebreve oftere og oftere indgår i handlen mellem køber og sælger:

»Det er helt klart et produkt, som er kommet frem igen,« siger Homes kommunikationschef, Niels H. Carstensen.

Læs også: Banker er stopklods for bolighandler

En af de store spillere på pantebrevsmarkedet er – og har iøvrigt altid været – Alm. Brand Bank. Og bankdirektøren bekræfter, at pantebrevsafdelingen er begyndt at arbejde for føden igen:

»Jeg kan bekræfte, at der er kommet gang i pantebrevsmarkedet igen. Der er tale om de almindelige boligpantebreve og ikke de usunde erhvervspantebreve. Det sidstnævnte marked er frosset helt til,« siger Peter Reedtz, bankdirektør i Alm. Brand.

Faktisk er erhvervspantebrevsmarkedet så dødt, at det forleden tog livet af Dansk Pantebrevsbørs, hvor investorerne tidligere har handlet erhvervspantebreve for store summer. Og Dansk Pantebrevsbørs kan ikke leve af handlen med sælgerpantebreve, som adm. direktør Jakob Wind-Hansen også siger, er ved at blomstre frem igen.

Alm. Brand Bank minder om, at der trods nedturen på boligmarkedet med betydeligt prispres og historisk få handler, fortsat skrives under på slutsedler.

»Der handles faktisk boliger, og det giver et behov for finansiering. Især efter at bankerne er blevet mere tilbageholdende med at låne penge ud. Det er årsagen til, at efterspørgslen efter boligpantebrevene igen er stigende,« siger Peter Reedtz.

Han mener ikke, at renten på pantebreve nødvendigvis er meget højere end et boliglån i en bank. Når det alligevel ofte virker sådan, skyldes det, at banker er gode til at give deres gode kunder rabat for at holde på dem. Den form for rabat er pantebrevsudstederne ikke i stand til at give.

Sælgeren kan hjælpe

Formanden for Dansk Pantebrevsforening og direktør i Lundorff Rasmussen Finans, Jan Lundorff Rasmussen, siger, at foreningen ikke indsamler statistik over, hvor mange sælgerpantebreve som udstedes i forbindelse med handler af ejerboliger, men tilbagemeldinger fra medlemmerne er ændret på det seneste:

»Der er ved at komme lidt gang i markedet igen. Og det er en god ting. Jeg mener, det kan være en god idé, hvis sælgerne overvejer at tage nogle af pantebrevene selv i forbindelse med en handel af fast ejendom. Hvis de nye købere ikke kan få finansieret det, som ligger ud over de 80 procent i realkreditten, kan sælgeren tilbyde at hjælpe ved at udstede et sælgerpantebrev, hvis vedkommende mener, køberne er ordentlige mennesker, som er i stand til at afdrage på lånet,« siger han.

Jan Lundorff Rasmussen afviser, at der er en alt for stor risiko forbundet med at inddrage sælgerpante­breve i en hushandel:

»For det første, er de huse, som handles i dag, ikke så overvurderede. Priserne er allerede faldet en del. For det andet er udbuddet stort, og det er blevet købers marked. Derfor mener jeg, at sikkerheden i dag er væsentlig bedre end eksempelvis ved handler foretaget i perioden 2005 til 2007, hvor priserne var meget høje, og de efterfølgende prisfald tilsvarende større,« siger han.

Læs også: Pas på med sælgerpantebreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen