Berlingske Business

Nyt værktøj sammenligner billån

Den danske bildesigner Henrik Fiskers nyeste bil Karma , der er
Nu kan du sammenligne billån langt hurtigere. Foto:

Forbrugerportalen Comparo har udvidet sit værktøj til at omfatte bankernes billån såvel som de bilforsikringer, forbrugerne hidtil har kunnet sammenligne.

Forbrugernes muligheder for at sammenligne finansielle produkter vokser. Bilforsikringer har i længere tid været direkte sammenlignelige i portalen Comparo, og nu kan finansiering af biler også undersøges.

»Vi så et tilsvarende behov på bilfinansiering. Det er et af de produkter, hvor folk shopper meget rundt, og det er et stort marked, hvor du risikerer at stå hos bilforhandleren og have skrevet under på både et bilkøb og en finansiering uden at have undersøgt markedet,« siger Lars Lund-Nielsen, administrerende direktør for Comparo.

29BUSPix1-brugte-biler.jpg

Der findes i forvejen et par prisportaler for billån. Men ifølge Lars Lund-Nielsen er det nye ved Comparos løsning, at den sporer forbrugeren langt mere præcist ind på de relevante lån.

»De prissammenligninger, der findes, er bare prislister, hvor der dels står et prisspænd, dels står en masse betingelser ud for hver bank. Vi vender det om og spørger ind til folks forhold. Det giver en langt større chance for at blive kreditgodkendt uden en masse bøvl. Hverken banken eller kunden spilder tiden,« forklarer Lars Lund-Nielsen.

Han nævner som eksempel, at nogle banker ikke vil finansiere en bil, der er mere end syv år gammel, og at en anden bank ikke vil yde bilfinansiering uden for Sjælland.

»Der er mange af den slags særlige betingelser, og det gør området til en black box, hvis man bare har en prisliste,« siger han.

15BUSBilkoeb-paa-nettet.jpg

Comparos nye værktøj hilses velkommen af blandt andre uafhængig økonomisk rådgiver Kim Valentin, Finanshuset i Fredensborg, samt Lån & Spar Bank, der indgår i sam­arbejdet. Banken håber at komme i kontakt med flere kunder gennem systemet.

Spar Nord vil ikke levere data

»Vi har en stærk forhåbning om, at vi med samarbejdet kan komme i kontakt med flere og mere kvalificerede kunder og dermed tage kampen op mod bilforhandlerne, der er de første til at præsentere danskerne for et billån. Den vogn vil vi gerne med på,« skriver CRM-konsulent i banken Michael Bødker-Lund i en kommentar.

Derimod har Spar Nord sagt nej til at levere data.

»Når vi placerer kunder i et rentespænd, bruger vi flere kriterier som for eksempel forbrugsmønsteret, der ikke er med i Comparos system. Desuden synes vi, at der er mening i at tale med kunderne om blandt andet muligheden for at finansiere en bil via et realkreditlån,« siger kommunikationschef i Spar Nord Leif Lind Simonsen.

28bbmBB Cayman 4.jpg

Comparo oplyser etableringsomkostninger, samlet tilbagebetaling, ÅOP (årlige omkostninger i procent) og månedlig ydelse på de relevante lån.

Systemet tager udgangspunkt i den højeste rente i bankernes spænd, og kunden kan vælge mellem et enkeltstående billån, at skifte lønkonto eller at flytte hele sin bankforretning i forbindelse med at optage billånet.

I nogle banker gør det ikke nogen forskel at blive helkunde, mens det i yderste konsekvens i en anden bank kan halvere ÅOP. Det viser sig desuden, at to underskifter på et lån ligeledes kan gøre et billån billigere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen