Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Nyt forhandlingsværktøj til bankkunder har én stor fejl

Professor om minus rente: Der er brug for hurtig løsning
Bankspillet, som skal lære danskerne at presse bankerne på prisen, er grundlæggende både fint og brugbart, mener to privatøkonomiske eksperter, som dog ser et stort problem. Foto:

Bankspillet, som skal lære danskerne at presse bankerne på prisen, er grundlæggende både fint og brugbart, mener to privatøkonomiske eksperter, som dog ser et stort problem.

Det er fint udført og danskerne har brug for det.

Sådan lyder den overordnede modtagelse af det bankspil, som Penge- og Pensionspanelet, Finansrådet, Finansforbundet samt Forbrugerrådet Tænk har lanceret.

Rådgivning

Spillet, som ganske enkelt hedder Bankspillet, skal ruste danskerne til at forhandle sig til bedre vilkår hos deres bank, og det formål løser det, vurderer den uafhængige økonomiske rådgiver Marianne Thørs.

»Det er opfindsomt lavet, og jeg synes at de forslag og løsninger, der er, er ærlige forstået på den måde, at man fx anerkender, at man er nødt til at have et overblik og en vis styrke i sin økonomi, for at stå i en god forhandlingssituation,« siger Marianne Thørs.

Spillets største udfordring er faktisk, at mange ikke vil opdage det, mener hun:

»For at bruge det, skal man vide, at det er der. Det er den største risiko i forhold til at det kan blive en succes, og det kræver massiv markedsføring,« siger Marianne Thørs og tilføjer, at det næppe vil være bankerne, som påtager sig at reklamere for spillet, hvor brugeren blandt andet opfordres til at være en »insisterende krejler« ved forhandlingsbordet.

Også John Norden, som står bag prissammenligningsportalen Mybanker.dk tager godt imod spillet.

Det er et rigtig god idé, og grundlæggende kan man ikke give information nok om det her. Folk ved simpelthen alt for lidt,« siger han.

Spillet har dog en alvorlig mangel mener John Norden. Det er skabt til brug på computeren eller tablet, men det virker ikke på telefonen.

»Det er altså en ommer. Samtlige mennesker i målgruppen bruger mobilen, der er ikke nogen af dem, der går på nettet via computeren. Det svarer til at sælge legetøj på et alderdomshjem,« siger John Norden.

På den måde er der desuden visse funktionaliteter, som ikke virker helt optimalt.

»Det er til at komme sig over, og spillet vil alligevel fungere bedre på en stor skærm, men når nogle af kortene henviser til, at man kan tage dem med til samtalen med sin rådgiver, så nytter det jo ikke noget, at det ikke virker på mobilen,« siger Marianne Thørs.

I Penge- og Pensionspanelet har man tænkt overmuligheden for at gøre spillet tilgængeligt på mobillen, men har i sidste ende valgt at vælge det fra, fortæller projektmedarbejder Morten Holm Steinvig.

»Det er dyrt at gøre ting tilgængelige på mobilen, og vi tror alligevel på, at det er laptoppen og computeren folk vil bruge til at læse op på det her. Hvis man endelig skal have det med, kan man gemme nogle af værktøjerne via et link, som kan åbnes på telefonen - eller man kan printe det ud,« siger Morten Holm Steinig.

Han understreger, at værktøjet ikke primært er rettet mod de alleryngste forbrugere, som typisk vil være dem, der mest afhængige af mobilen.

»Målgruppen er 25 plus, for det kræver forretninger af en vis størrelse, hvis man for alvor skal have noget ud af en forhandling med banken. Dér vurderer vi , at det egner sig bedst til folk over 25,« siger Morten Holm Steinig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen