Berlingske Business

Ny 50 kroneseddel på vej

50kroneseddel_artikel.jpg
Karen Blixen pryder i dag 50 kronesedlen - frem over bliver det Sallingsundbroen og Skarpsallingkarret. Foto:

En ny 50-koneseddel udsendes som den første i rækken af nye danske pengesedler.

Det oplyser Danmarks Nationalbank, som sender den første nytegnede seddel på gaden 11. august. De nye sedler har broer og oldtidsfund som motiver.

En række nye sikkerhedselementer bliver nemlig indført på sedlerne: En tråd med et bevægeligt motiv samt et nyt avanceret hologram, der reflekterer lyset i forskellige farver, skal gøre arbejdet sværere for falskmøntnere. Også vandmærke og en skjult sikkerhedstråd vil være at finde på de nye sedler, skriver Ritzau.

Den nye 50er er udstyret med billeder af Sallingsundbroen og Skarpsallingkarret og er designet af kunstneren Karin Birgitte Lund.

Sedlerne udsendes efter følgende forventede udgivelsesplan:

  • 50-kronesedlen, 11. august 2009 – med motiv af Sallingsundbroen og Skarpsallingkarret
  • 100-kronesedlen, maj 2010 – med motiv af Den gamle Lillebæltsbro og Hindsgavldolken
  • 200-kronesedlen, oktober 2010 – med motiv af Knippelsbro og bælteplade fra Langstrup
  • 500-kronesedlen, februar 2011 – med motiv af Dronning Alexandrines bro og bronzespanden fra Keldby
  • 1000-kronesedlen, maj 2011 – med motiv af Storebæltsbroen og Solvognen.

Man kan læse mere om valget af Karin Birgitte Lund som kunstneren bag de nye pengesedler på Danmarks Nationalbanks hjemmeside.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen