Berlingske Business

Nordea slipper for at dække tab ved netkøb af kopivarer

Billede
Foto:

Hvis du køber et par sko på nettet, som bliver taget i tolden, fordi de viser sig at være kopivarer, har din bank ikke pligt til at dække tabet.

Det står klart efter en afgørelse i Sø- og Handelsretten onsdag, hvor Nordea er blevet frikendt i en sag om falske Nike-sko.

Forbrugerombudsmanden havde stævnet Nordea, fordi banken afviste at tilbagebetale penge for tre par sko, som aldrig blev leveret til køberen, fordi skoene viste sig at være kopier af Nike-sko.

Billede

Ifølge dansk lovgivning skal banken dække forbrugerens tab, hvis en vare ikke leveres.

Men der er en undtagelse ved reglen, som siger, at hvis varerne bliver konfiskeret i tolden, fordi der er tale om kopivarer, kan forbrugeren ikke få pengene tilbage.

Billede

Ifølge Forbrugerombudsmanden var forbrugeren dog ikke klar over, at skoene var kopier. Derfor burde banken punge ud. Men det er Sø- og Handelsretten altså ikke enig i.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen