Berlingske Business

Dansk eksport til Kina er firdoblet siden 2000

rohde
Lars Rohde, nationalbankdirektør i Nationalbanken i København onsdag d. 7 december 2016. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2016) Foto:

Et stigende antal varer fra danske virksomheder ender i sidste ende hos kinesiske aftagere, og siden årtusindskiftet er Danmarks eksport til Kina cirka firdoblet, viser en analyse fra Nationalbanken.

Fra at Kina i 2000 stod for under 1,5 pct. af den endelige efterspørgsel efter dansk eksport, er tallet siden steget til knap 6 pct. Det skyldes især høje vækstrater og en større middelklasse i verdens næststørste økonomi, forklarer Nationalbanken i analysen.

På grund af de seneste års fremgang rykker Kina derved tæt ind på Storbritannien, som i øjeblikket er Danmarks fjerdestørste eksportmarked.

BRITAIN

Størst er dog stadig Tyskland, idet naboen syd for grænsen tegner sig for lidt over 10 pct. af den endelige efterspørgsel efter dansk eksport. Herefter følger Sverige og USA, der er omtrent lige vigtige.

Endelig efterspørgsel dækker over det land, hvor de færdigproducerede varer bliver solgt.

Kommunal

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen