Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mindre banker udfordrer Danske Bank på digitalisering

mobilepay
Foto:

Bankerne bevæger sig ligesom mange andre sektorer over mod en større og større grad af digitalisering. Således har kundernes ændrede vaner og ønsker for længst medført, at fysiske bankfilialer og bankbøger er blevet erstattet af netbank og betalingskort, og siden hen er nye digitale bankprodukter blevet et stort konkurrenceparameter mellem bankerne.

Et eksempel på dette er betalingstjenester på mobilen, hvor Danske Banks MobilePay for alvor har vundet indpas hos danskerne og dermed sat de øvrige bankers konkurrerende produkt Swipp til vægs. Det i en sådan grad, at selv Nordea-direktør Peter Lybecker i et interview med Nyhedsbrevet Finans i sidste uge medgav, at første runde gik til Danske Bank.

ipad økonomi

Anden runde ser ud til at blive kampen om boligejerne. Og her er det store spørgsmål, hvem der kan udligne Danske Banks digitale føring ved at udvikle de produkter og services, som boligejerne efterspørger. Også på dette område er der ingen tvivl om, at digital selvbetjening vil spille en stor rolle.

Ud fra en logisk betragtning vil de største banker være førende på ny teknologi, da de simpelthen har flest penge til at udvikle nye produkter. Derfor er det interessant, at de mindre og mellemstore banker via IT-partneren SDC nu kan præsentere et opsigtsvækkende digitalt værktøj, der naturligvis kan benyttes af alle kunder, men hvor fordelene bliver større, jo flere bankprodukter kunden har. Det er smart, for på den måde tiltrækker man de kunder, der er mest lønsomme – herunder boligejerne, der betaler gode penge til bankerne for at finansiere deres boliger.

05BUSSydbank-og-Nordea.jpg

Da mange bankkunder finder økonomi svært og besværligt at have med at gøre, er det helt afgørende for at få succes med digitale løsninger, at de gør bankforretningerne lette og enkle, samt at de er nemt tilgængelige. Lykkes bankerne med det, har de endnu bedre forudsætninger for at hegne kunderne ind og derved mindske risikoen for, at kunderne laver forretninger andre steder, heriblandt hos de store aktører uden for banksektoren, der bevæger sig ind på bankernes område.

Særligt Danske Bank taler meget om disruption, det vil sige en helt ny måde at gøre tingene på, der erstatter den hidtidige metode. Et eksempel er kaffekæden Starbucks, der på kort tid har bragt sig blandt de 20 største banker målt på indlån i USA, fordi den populære kæde har lanceret et loyalitetskort, som kunderne sætter penge ind på. Foreløbig har Starbucks og andre disruptive spillere dog begrænset sig til indlånsmarkedet og betalingsmarkedet, hvorimod bankerne endnu har det lukrative forretningsområde boligfinansiering og -rådgivning for sig selv. Dermed er det et område, som er særdeles vigtigt at være førende på.

Pix-MobilePayFrimærker

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen