Berlingske Business

Mange kvikudlånere bryder markedsføringsloven

Yderområder skal have bedre mobildækning
DR har sammen med hjemmesiden Mybanker testet otte udbydere af kviklåns hjemmesider for at se, om de giver de rigtige informationer om deres lån. Foto:

Flere selskaber, der udbyder hurtige lån, bryder markedsføringsloven og er blevet politianmeldt, skriver DR.

En undersøgelse foretaget af DR Kontant viser, at mange udbydere af hurtige lån, de såkaldte kviklån, bryder markedsføringsloven. Det skriver DR på sin hjemmeside.

DR har sammen med hjemmesiden Mybanker testet otte udbydere af kviklåns hjemmesider for at se, om de giver de rigtige informationer om deres lån. Det gjorde ingen af de otte til fulde.

aaa

- Det er virkeligt betænkeligt og trist, at de ikke overholder markedsføringsloven og særligt på det her område, hvor folk jo hiver rigtigt mange penge op ad lommen. Så jeg håber da, at myndighederne vil kigge dem efter i sømmene, siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, til DR.

De fejlagtige oplysninger på selskaberne hjemmesider spænder fra forkerte informationer om renter, forkerte samlede tilbagebetalingsforløb og forkerte beregninger for antallet af ydelser.

- Det er nogle tal, man skal kunne regne ud. Det svarer til en pølsemand, der ikke kan lave pølser. Det er forudsætningen for at kunne drive forretning.

- Det interessante er, at det er altid til udbyderens fordel og forbrugerens ulempe, siger John Norden, partner i Mybanker, til DR.

lån

Forbrugerombudsmanden oplyser til DR, at man har politianmeldt seks udbydere af kviklån, nemlig Ekspres Bank, Agency, Bonavent, Ferratum, 4Finance og Mobillån Danmark. Anmeldelsen hidrører markedsføringsloven, men er ikke udløst af DR's historie.

- Kreditaftalelovens regel om, at der skal ske en kreditvurdering af os forbrugere, inden vi kan få et lån, overholdes ikke altid. Det er vores opfattelse, og det har vi meddelt branchen, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til DR.

Flere af selskaberne, blandt andre Vivus.dk, der er ejet af 4Finance, afviser DR's kritik.

- Vi har ikke konstateret nogen fejl i beregningerne, og det er i øvrigt svært at kommentere på en ukonkret "beskyldning", skriver Vivus.dk i en mail til DR.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen