Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Læg pres på banken og tjen penge

14BUSskift-bank-gebyr.jpg
En Facebook-gruppe har hjulpet dagens skribent med informationer, han har kunnet bruge til at presse sin egen banks gebyrer ned. Foto: Simon Knudsen

Som køber af et projektbyggeri kan man i den lange periode fra køb til handel føle sig som en vildfaren kugle på den makroøkonomiske roulette. Men tiden kan bruges til at gå banken på klingen.

Aldrig har jeg tjent 30.000 kroner i sådan en ruf.

Banken havde lige præsenteret mig for prisen for at stille en bankgaranti for købet af et nyt rækkehus: 33.000 gode danske kroner.

Garantien skulle stilles i et helt år, da der var tale om et projektsalg. Derfor var prisen høj, lød forklaringen fra banken.

Heldigvis havde jeg afsøgt markedet en smule. En anden bank ville give mig samme ydelse for 3.000 kroner, hvilket jeg stilfærdigt konstaterede i telefonen. Min nuværende bank sløjfede størstedelen af gebyret.

31BUSMine-biler.jpg

Et mantra fra privatøkonomiske rådgivere lyder, at det næsten altid kan betale sig at skifte bank. Det er der formentlig meget rigtigt i. Men er man grundlæggende tilfreds med sin bank, er det også muligt med tid, vedholdenhed og god research at rykke mærkbart på vilkårene i ens egen bank.

Som faste læsere af denne klumme vil vide, er jeg for nylig flyttet ind i et nybygget rækkehus på Amager. Det har givet anledning til en nærmest endeløs række af økonomiske overvejelser i løbet af det seneste år.

Da renten i foråret pludselig steg, mærkede jeg den lille knugen i maven, man får, når en alt for høj husleje ser ud til at kunne ødelægge rådighedsbeløbet. Blot få måneder tidligere, da renten faldt, drømte vi om at kunne tage del i rentefesten. Men niks. Uden færdigbygget hus, intet lån. Den langtrukne proces, hvor man sommetider føler sig som en vildfaren kugle på den store makroøkonomiske roulette, har dog også den fordel, at vi har haft tid og rum til at være helt oppe på dupperne over for banken.'

pengesedler

Et rigtigt godt værktøj i den sammenhæng var den Facebook-gruppe, som vi og alle vores kommende naboer i projektbyggeriet tog del i. Her er informationer delt, vendt og drejet. Med den viden i baghånden kunne vi lettere rokke ved de ellers autoritære beskeder, som en bankrådgiver ofte er leveringsdygtig i.

I første omgang nægtede vores bank f.eks. at tage prisstigningen på boligen med som grundlag for vores endelige lånevurdering. Det har selvsagt ret stor betydning for det privatøkonomiske driftsbudget: Jo mere vi kan få finansieret på et realkreditlån, desto mindre skal vi slås med banklånets høje og ofte variable renter.

sparekasse

Men vi erfarede fra kommende naboer, at ikke alle banker havde den holdning. Og det lykkedes derfor at ændre vores egen banks holdning. Vi oplevede også, hvordan naboer, lang tid før boligen stod færdigbygget, kunne optage lån til nye vurderinger. Her stejlede min bank også. Men igen: Alene på grund af vores baggrundsviden kunne vi lægge pres på banken, der til gengæld som en kompensation diskede op med et tilbud om en billig mellemfinansiering, så det ikke blev dyrere for os.

Så jo. Det kan lade sig gøre at rokke bankrådgiveren. Og ellers er det privatøkonomiske råd jo også lige til at plukke ned fra hylden: Skift bank.

Mads Sixhøj

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen