Berlingske Business

Kurven over dårligere betalere er knækket

Danskerne svinger dankortet i sommervarmen dankort
Foto:

Antallet af danskere, som havner i registret over dårligere betalere, skrumpede sidste år. Det vidner ifølge forbrugerøkonom om, at danskernes privatøkonomi er blevet sundere.

Danskerne er blevet bedre til at få deres gæld ud af verden. Nye tal fra kreditoplysningsbureauet Experian viser ifølge Politiken, at kurven over antallet af dårlige betalere er knækket.

Antallet er ellers vokset konstant, siden finanskrisen brød ud. I 2007 var 185.000 danskere registreret som dårlige betalere, og det tal var vokset til 233.000 personer i 2013. Men i løbet af sidste år skrumpede antallet af dårlige betalere med 1.222 personer.

Direktør Frank Papsø, Experian, vurderer, at der er tale om et vendepunkt for danskernes økonomi.

»Vi vurderer, at udviklingen fortsætter. I hvert fald kan vi ikke få øje på noget, der skulle gøre, at det går den anden vej igen«, siger han til Politiken.

Udover at antallet af registrerede dårlige betalere er faldet, er en samlede gæld hos de dårlige betalere også faldet.

De dårlige betalere har i 2014 høvlet 108 millioner kroner af den samlede bunke gæld. Der er dog stadig gæld nok at høvle af på. Ifølge Politiken er den samlede gæld på knap 17 milliarder kroner.

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, Nordea, mener ligeledes, at de nye tal vidner om et vendepunkt for danskernes økonomi.

»Når jeg er overbevist om, at det her er en afgørende vending, er det fordi vi kan se tendensen på en række andre områder også: Vi kan se, at ledigheden har været faldende i hele 2014, og vi kan se at antallet af tvangsauktioner falder. Oven i det har vi selv igen i år spurgt danskerne, om de synes, de har styr på privatøkonomien. Og det har flere end tidligere,« siger Anne Lehmann Erichsen til Politiken.

Godt fem procent af danskerne er registreret som dårlige betalere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen