Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Jeg tilhører »generation fri-mig-for-en-bank«

sorenandel

KLUMME: Jeg føler altid stor lettelse, når jeg fem dage om ugen cykler forbi min lokale bankfilial. Det er ikke, fordi jeg tror, at bankens ansatte står derinde og lurer bag persiennerne. Men jeg er lettet, fordi jeg ved, at jeg ikke skal ind i banken i dag, skriver Berlingskes Søren Martin Olsen.

Jeg tilhører de såkaldte millennials, som er fællesbetegnelsen for »Genera­tion Y«, dem der er født mellem de tidligere 1980ere og frem til de tidlige år i nullerne. Vi er vokset op i skyggen af den seneste finanskrise og lægger sjældent vejen forbi banken for at småsnakke, få et nyt kreditkort eller betale regninger. Der­imod kræver vi smarte teknologiske og skræddersyede løsninger.

Den danske iværksættervirksomhed Lunar Way hører til blandt de aktører, der i høj grad prøver at forstå den unge målgruppe. Derfor har jeg for knap tre uger siden tilmeldt mig som kunde.

Lunar Way er kort fortalt en teknologisk rebel, der forsøger at blive et alternativ til traditionelle banker. Lunar Way tilbyder bankydelser via en app, som udelukkende kan tilgås gennem en smartphone eller tablet. Det hele foregår online, hvad enten man skal ansøge om et nyt MasterCard, betale regninger, låne penge eller snakke med en medarbejder. Jeg brugte nøjagtigt 37 sekunder på at bestille mit nye MasterCard hos Lunar Way, som dog først kom med posten ti langtrukne dage efter bestilling.

app test

Plastickortet er sort med graverede sølvbogstaver og fungerer som ethvert andet betalingskort. Men i modsætning til, hvis jeg havde haft et MasterCard hos min anden nuværende bank, slipper jeg for at betale gebyr og årlige opkrævninger for at bruge det. Ved oprettelsen er det samtidig smart, at man kan aktivere kortet fra appen i stedet for at skulle ringe til en telefonsvarer.

Appen har generelt flere brugervenlige funktioner. Det er for eksempel muligt at fryse kortet frem for at spærre det, få notifikationer ved overførsler og betale regninger ved at tage et billede.

Billede

Det mest overraskende er dog, at jeg hver dag modtager mellem syv-ti »selfies« og andre mærkværdige billeder fra Lunar Ways kontor via det populære sociale medie Snapchat. »LOOK HOW FOCUSED HE IS!!!,« står der eksempelvis på et billede af en ansat med flamme-emojis i øjnene. Det forekommer ærligt talt plat, at en neobank sender teenager­lignende beskeder på Snapchat og Instagram. Omvendt må man spørge: Virker det? Og er det her, den yngre generation er?

Ja, er svaret – i hvert fald til det sidste spørgsmål. Samtidig virker det fornuftigt at kommunikere på sociale medier, når adskillige undersøgelser viser, at banker ikke har fat i den yngre målgruppe. Faktisk viser en amerikansk under­søgelse, at 71 procent ud af 10.000 millennials hellere vil til tandlæge end lytte til deres bankrådgiver.

Billede

Det er værd at bemærke, at Lunar Way ikke har sin egen banklicens. Det betyder, at jeg er oprettet som kunde hos Københavns Andelskasse. Forbruger­rådet Tænk og Rådet for Digital Sikkerhed er i øvrigt skeptiske over for Lunar Ways identifikations­metoder samt fremtidige plan om håndtering af kundernes bank­informationer. Der er altså potentielle huller.

MDW

I næste uge vil jeg som altid passere min lokale bank på cykel. Derfor siger jeg til alle I traditionelle banker: Kom nu i sving og få os millennials til at stoppe op. Vi kan jo stadig få brug for jer ved bolighandel eller investering. Husk, at det er os, der er fremtidens kunder, som I engang skal leve af.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen