Berlingske Business

Inkassofirma afviser at inddrive gæld fra sms-lån

Danmarks største inkassofirma afviser at inddrive gæld fra de elektroniske lån, der har været i voldsom stigning de seneste år.

Danmarks største inkassofirma, Intrum Justitia, nægter at inddrive gæld fra sms- og web-lån, da firmaet mener, at lånene er etisk og moralsk forkastelige. Det skriver Information lørdag.

- En virksomhed, som ikke kreditvurderer sine kunder ordentligt, fører meget hurtigt privatpersoner direkte ind i en gældsknibe, der efterfølgende ryger til inkasso. Derved kommer de i endnu større krise, siger Morten Engelbæk, direktør for Intrum Justitia, til avisen.

Der var senest debat om de såkaldte elektroniske kviklån i 2009, da daværende økonomi- og erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), afviste at gribe ind. Siden 2008 er antallet af lånene dog firdoblet, viser et notat fra Forbrugerombudsmanden ifølge Information.

Det vides ikke præcist, hvor mange af den slags lån, der er optaget, eller hvor mange penge, der i alt er tale om. Men indberetninger fra tre store lånefirmaer viser ifølge Forbrugerombudsmanden, at firmaerne i 2010 bevilgede lån for i alt 37 millioner kroner, mens tallet året efter var steget til godt 60 millioner kroner. De tre firmaer forventes i 2012 at have udlånt mere end 90 millioner kroner, hvoraf størstedelen af låntagerne er unge under 24 år.

Tidligere har Forbrugerrådet, der er stærk modstander af metoden, dokumenteret, at den årlige omkostning i procent (ÅOP) kan løbe op i 500.000 procent. Forbrugerrådet mener derfor, at der fra politisk side bør sættes loft over lånenes ÅOP.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen