Berlingske Business

Gratis bus skal lokke shoppere til lavpris-Sverige

colourbox983005_business_artikel_615_x_339.jpg
Gratis bus, lav moms og kronekurs skal lokke danskere på indkøb i Sverige. Foto:

Danmark ser stiltiende til, mens brugsforeningen i Skåne lokker shoppingturister ud af danske butikker over i svenske med fire gratis busafgange om ugen.

Under mottoet "Køb Skåne tilbage" skal gratisbusser fra København rulle mod det skånske indkøbscenter Jägersro uden for Malmø.

De skal lokke danske shoppingturister til at lægge deres penge i Sverige. Blandt bidragsyderne til gratisbusserne er supermarkedet Coop Forum, som ejes af den svenske brugsforening.

Selv om det svenske Coop på den måde vil i lommerne på danske forbrugere, ser Coop Danmark stiltiende til.

- Det vil vi slet ikke blande os i, siger Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør i Coop Danmark.

Han forklarer, at de to selskaber er uafhængige af hinanden og har frihed til at lokke kunder, som de lyster.

Gratisbusserne er heller ikke noget, De Samvirkende Købmænd kan hidse sig op over.

- Det er fuldt lovligt og et udtryk for, at der er nogen, der griber en mulighed, og det skal de have lov til, siger Claus Bøgelund Nielsen, Underdirektør hos De Samvirkende Købmænd (DSK)

Han forklarer, at der er to grunde til, at den slags markedsføring lader sig gøre.

- Den svenske valuta er historisk svag, og der er udsigt til stor inflation inden for kort tid. Desuden er der lavere moms på fødevarer i Sverige, og der er ingen tvivl om, at det er noget, Danmark betaler dyrt for i sådan en situation, siger han.

Ud over Danmark er der kun enkelte EU lande, der ikke har nedsat moms på fødevarer. Det mener De Samvirkende Købmænd, er konkurrenceforvridende.

- Det flytter unødigt handel over grænserne. I det lange løb er det svært at forestille sig, at Danmark kan køre med vores nuværende moms, siger Claus Bøgelund Nielsen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen