Berlingske Business

Flere har svært ved at betale kviklån tilbage

Kviklån
En del unge vælger den nemme løsning og tager et kviklån i stedet for at spare op til de ting, de ønsker sig. Men næste hver ottende af dem, der tog et kviklån i 2015, har svært ved at betale pengene tilbage. Arkivfoto: Brian Bergmann Foto:

Næsten hver ottende, der har taget et kviklån, kan ikke betale pengene tilbage. Det fremgår af en ny opgørelse af kortfristede lån for 2015 fra Forbrugerombudsmanden.

12,1 procent af dem, der har taget et kviklån i 2015, har misligholdt lånet, viser ny opgørelse af danskernes kortfristede lån.

Opgørelsen er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden på baggrund af frivillige indberetninger fra fem udbydere af kviklån. De fem udbydere, som står for langt den største del af det samlede marked, har til sammen udlånt 527 millioner kroner i 2015. Beløbet fordeler sig på 172.485 kviklån.

Hemmelige dokumenter: Nykredit klar til at opgive aktiemajoritet

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen tyder det på, at andelen af forbrugere, der ikke kan betale lånene tilbage, er steget. I 2014 var det omkring hver tiende kviklån (10,4 procent), der blev misligholdt.

»Jeg vil derfor forsat have fokus på, om udbyderne foretager den lovpligtige kreditvurdering inden de giver lån. Udbyderne skal vurdere, om forbrugerne har en reel mulighed for at betale lånet tilbage,« siger hun ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

villapenge

Indberetningen for 2014 er dog baseret på tal fra alle kendte udbydere på markedet, mens det for 2015 kun har været muligt at få indberetninger fra fem store udbydere. Indberetningerne er derfor ikke direkte sammenlignelige.

De 25-29-årige har sværest ved at betale deres kviklån tilbage. Deres andel af misligholdte lån er på 13 procent. Lidt bedre går det for de yngste lånere mellem 20 og 24 år. Her er andelen af misligholdte lån 9,8 procent. Lånene udbydes ikke til personer under 20 år.

Billede

Kviklån er defineret som lån, der er indgået via fjernsalg med en løbetid, der ikke overstiger tre måneder, og som i øvrigt er omfattet af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for indberetningsordningen.

Et lån anses for misligholdt, når forbrugerne overskrider forfaldsdagen for lånet med mere end 90 dage eller ender med at betale inkassogebyr, skriver Forbrugerombudsmanden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen