Berlingske Business

Få popcorn med det nye kreditkort

27BUSdankort.jpg
Det nye kontaktløse kreditkort har også en ny funktion, hvor man kan dele sin betaling på f.eks. et nyt designermøbel op i bidder i net- eller mobilbank. Det koster dog en rente på op mod ti pct. om året. Arkivfoto: Erik Refner

For at vænne os til det nye kontaktløse kreditkort får vi gaver for at benytte det. Denne klummeskriver har bl.a. fået en bøtte is og en kasse kaffe-kapsler samt en opgraderet popcorn-menu i biografen.

Det lyder måske lidt nørdet, men jeg glædede mig faktisk til at åbne den diskrete konvolut fra banken. Den med fylden fra et nyt kreditkort. Normalt er det ikke noget, man glæder sig til, medmindre man elsker at få ferie- eller hundebilleder på sit kort.

28BUSmobilepay.jpg

Men på mit nye Mastercard gemmer der sig en lille revolution af betalingsmarkedet i Danmark. For nu er kortet blevet såkaldt kontaktløst, så man kan betale uden at skulle stikke kortet ind i sprækken – og endda betale uden brug af kode, hvis beløbet er under 200 kr.

pix-Apple Pay

Det er stort set alle danskere, som i de kommende måneder og år får udskiftet deres dankort og kreditkort med kontaktløse kort. Så hvis du ikke allerede har fået et, så ryk din bank, ellers er der en god chance for, at du først får det nye kort, når dit nuværende kort udløber. Det er nemlig en bekostelig affære for bankerne at udskifte kort til alle kunderne før tid.

Mit nye kort kom kort tid efter, at jeg på denne bagside havde langet ud efter min egen bank, Danske Bank og de mange øvrige banker, som trækker det i langdrag med udleveringen af de nye kreditkort og visa/dankort, som har den kontaktløse teknologi indbygget.

pix-Samsung-betaling

Man kan faktisk både se og mærke det på kortet, det føles lidt kraftigere, har en anderledes chip ligesom det lille trådløse logo nu er kommet på. Men mere vigtigt er det med muligheden for at bruge de kontaktløse kort, som stadig flere butikker kan tage imod. De primære aktører, der har terminaler, som behersker den nye teknologi, er Bilka, Føtex, Netto, Lidl og Nordisk Film Biografer.

Det mest overraskende er, at man nu er begyndt at få gaver for at benytte det nye kontaktløse kort, tilsyneladende for at vænne kunderne til den nye teknologi. Jeg har således fået tilbudt en bøtte is og en kasse kaffe-kapsler i Lidl og en opgraderet popcorn-menu i Imperial Biografen.

Hos sidstnævnte duede det kontaktløse kort dog ikke. Men heldigvis fik jeg rabatten, men man fornemmer mange steder stadig en usikkerhed overfor den nye teknologi hos ekspedienterne. Konkurrencen med brug af mobiltelefoner som MobilePay og Swipp til betaling bliver fremover et stort tema. En anden funktion ved det nye kort er heller ikke så heldig.

For nu skal man vælge imellem, om pengene skal trækkes på ens normale bankkonto (debet) eller på kreditkortet, hvor der er op til seks ugers kredit og nogle gange et gebyr på op til ca. en pct. Men det nye valg ved terminalen er mere forvirrende end gavnligt og øger tidsforbruget – også fordi terminalerne betjenes forskelligt.

Og så har det nye kort også en særlig ny kreditfunktion, hvor man kan dele betalingen til det nye flygel eller designermøbel op i mindre bidder i net- eller mobilbank. Det koster dog en rente på op mod ti pct. om året. Så det kommer jeg ikke til at bruge.

pix-Apple Pay

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen