Berlingske Business
11:43Banker trækker ned i C20 løftet af FLS og DSV

Eksperter: Tving bankerne til åbenhed

Danske Bank Minister åbner op for tilslutning til bankunion
Arkivfoto: Danske Bank (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2014) Foto:

Erhvervsminister Troels Lund Poulsens (V) forslag om at forbyde handelsprovision får den kolde skulder fra eksperter. Det vil ikke få nogen effekt, siger de.

Regeringen vil gerne hjælpe de private investorer til at komme ud af gebyrjunglen, når de investerer. Troels Lund Poulsen, erhvervs- og vækstminsiter, foreslår, at det skal forbydes at opkræve formidlingsprovision af kunder, som indgår en aftale i en bank om porteføljepleje. Men en række eksperter mener ikke, at det vil lette gebyrbyrden.

»Et provisionsforbud vil ikke nytte noget. Jeg mener, at man bør vende det om og lovgive om informationspligten i stedet, så samtlige omkostninger hele vejen ned gennem systemet skal kunne forklares på en eller to sider, der kan udleveres til kunden. Hvis det skal være rigtig fint, så skal kunden også informeres om, hvad banken tjener på det,« siger direktør i fondsmæglerselskabet Secure.

Pengene

En arbejdsgruppe om alternative honorar- modeller for investeringsforeninger på-pegede i mandags muligheden for at forbyde formidlingsprovisionen, som er det gebyr, en investeringsforening betaler til typisk den tilknyttede bank, der sælger investeringsforeningsbeviserne til kunderne. Gebyret bliver dog fuldt og helt betalt af kunderne og er stærkt kritiseret.

Gebyrer bør opkræves direkte

Hans Peter Christensen, direktør i rådgivningsfirmaet Uvildig.dk, mener heller ikke, at forbuddet vil hjælpe de private investorer. Hvis man forbryder formidlingsprovisionen, så bliver et tilsvarende gebyr bare opkrævet på en anden måde. Det viser også erfaringer fra England, der indførte et gebyr for flere år siden.

pengesedler

Hans Peter Christensen foreslår også at tvinge bankerne til fuld åbenhed om gebyerer.

»Det er fair nok, at bankerne tager nogle gebyrer. De må gerne tjene penge. De skal bare opkræve gebyrerne direkte på kundernes konto, for det lægger kunderne mærke til. Eller ser de dem ikke. Folk siger, at mit depot er vokset med fire pct, og det er jo dejligt, men det kunne være vokset med seks pct., hvis ikke der var fratrukket to pct i omkostninger,« siger han.

Direktør i rådgivningsfirmaet Confida Marianne Thørs mener, at det skal være et krav via lovgivningen, at pengeinstitutter og andre pengepleje-udbydere skal oplyse alle omkostninger til kunden i årsbrevet og på anmodning.

penge

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen