Berlingske Business

Dyre lån bliver endnu dyrere

pengesedler2_artikel_1.jpg
Hurtige lån til forbrug kan blive en meget dyr fornøjelse. Foto:

Danskerne fortsætte med at købe på klods og optage dyre blankolån, selv om renten er tårnhøj.

Tusindvis af danskere har lånt sig til forbruget hos finansselskaber med tårnhøje renter. Og mens Nationalbanken har sat udlånsrenten ned med 0,5 procentpoint, og bankerne er i færd med at følge efter, har finansselskabet Ikano Finans A/S meddelt sine kunder, at det med virkning fra 1. januar har hævet renten på alle lån og kreditfaciliteter med 0,4 procentpoint.

Det betyder, at den årlige rente nu er 24,7 procent.

24,7 procent er en meget høj rente, mener økonom i Forbrugerrådet Troels Holmberg.

- Vi råder altid forbrugerne til at oprette billigere lån i bankerne i stedet for at skaffe kontanter gennem kontokort og hurtige lån. Når renterne er forholdsvis høje, vil der være tusindvis af kroner at spare i renteudgifter. Og hvis banken siger nej til et lån, er det nok, fordi økonomien er dårlig, og så er det en skidt idé at låne eller købe på kredit nogetsteds, siger han.

Trods økonomisk krise i udsigt køber danskerne fortsat på klods eller optager kviklån. Tusindvis har så usundt et pengeforbrug, at de risikerer at ende i bundløs gæld. Samlet set er danskerne kreditlån uden om bankerne og realkreditinstitutter i november 2008 nået op på 21,6 milliarder.

Standardrenten på udlån til privatkunder i bankerne er omkring 7,5 pct. Fredag satte Nordea renten på ind- og udlån ned med 0,5 procentpoint.

/ritzau/

Læs også: "Rig onkel" scorer på dyre lån

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen