Berlingske Business
17:46Tak for i dag

»Det er sjovt at løse små opgaver i hjemmet, og at man selv kan bestemme, hvad man vil købe for pengene«

sfsd
Annika og Johann Kjeldsen i Roslev har taget app'en MyMonii i brug, når der skal fordeles pligter og lommepenge til parrets børn Katrine og Lasse. Foto:

Hjemme hos familien Kjeldsen i Ros–lev ved Skive er der gået sport i at dække bord, tømme opvaskemaskine, støvsuge, give hundene mad og lægge vasketøj sammen.

De huslige pligter bliver oprettet inde i mobilappen MyMonii, som er en slags digital sparegris. Når opgaverne er udført, udløser de typisk mellem to og fem kroner i lommepenge. Og det er noget, der kan få husets to yngste beboere i sving.

my

Især Lasse på ti år finder stor motivation i at tjene sine egne penge:

»Det er sjovt at løse små opgaver i hjemmet, og at man selv kan bestemme, hvad man vil købe for pengene. Det er også godt, at man hele tiden kan se, hvor meget man har sparet op. Jeg sparer op til to ting i øjeblikket: En PlayStation og Farming 17, som er et spil til computeren,« fortæller Lasse.

Katrine, som lige er blevet ni år, kan også godt lide at hjælpe til derhjemme, men gør det ikke så meget for pengenes skyld.

»Jeg behøver ikke hele tiden at få penge for at hjælpe til, selv om det selvfølgelig er meget rart. Vi har jo allerede en masse ting. Men jeg har lige købt en bamse for nogle af mine penge, da vi var i Jesperhus. Den er så sød og blød og hedder Rasmus Rapand,« siger Katrine, som inden efterårsferien havde sparet næsten 500 kroner op.

Familien har brugt MyMonii i et halvt års tid. Og udover de penge, som Lasse og Katrine tjener i hjemmet, bliver der sat 25 kroner ind på den virtuelle konto hver søndag, fortæller børnenes mor, 33-årige Annika Kjeldsen.

»Før fik børnene ikke faste lommepenge. Det var mere noget med, at de engang i mellem fik en ting, når vi var ude at handle. Det fungerer supergodt med appen. Det er nærmest blevet en lille konkurrence om, hvem der kan tjene flest penge,« siger hun.

24BUSFamilien-Kjeldsen-1528.jpg

For Annika Kjeldsen er det dog vigtigt, at børnene ikke tager det som en selvfølge, at de skal have penge for alt, hvad de gør i hjemmet.

»De skal også lære at gøre tingene af sig selv. Derfor er der en forventning om, at de for eksempel rydder op på deres værelser og laver lektier. Men de er helt klart blevet mere bevidste om, hvad ting koster, og hvor meget de skal spare op for at få råd til dem,« siger hun.

Familien er desuden i gang med at teste MyMoniis nye børnebetalingskort, som er under udvikling. Kortet er forbundet med appen, så man kan betale direkte i butikkerne med de penge, man har sparet op.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen