Berlingske Business

Danskerne sparer mere op - men til lav rente

Opsparing
Arkivfoto

Flere danske sparekroner placeres til bankens laveste rente. Siden 2015 har danske bankkunder hævet 7 mia. kroner fra højrekonti, mens 46 mia. kroner er sat ind på konti, hvor renten er nul.

Når danske bankkunder skal placere opsparingen i banken, vælger de i stigende grad konti med rente på nul procent frem for konti med én procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Nykredit har analyseret.

Danskerne har således reduceret indlånet i højrentekonti i løbet af årets seks første måneder. I samme periode steg den samlede opsparing på almindelige kontotyper, såsom budgetkonti og lønkonti til sammenligning med 46 milliarder kroner.

Opsparing

Det er naturligvis usædvanligt, at flere penge finder vej til konti, hvor de ikke forrentes, siger Johan Juul-Jensen, forbrugerøkonom hos Nykredit. Men forklaringen er formentlig, at renten på højrente-konti i dag er lavere end længe.

»Bankkunderne er vant til, at de for få år tilbage kunne få 3 til 4 procent på højrentekonti. Derfor vil mange nok opleve, at det ikke kan betale sig at binde deres opsparing, hvis de kun får én procent,« siger Johan Juul-Jensen.

af

På de almindelige indlånskonti er renten ganske vist nul, men muligheden for at man kan hæve og indsætte på kontoen fra dag til dag, tiltrækker mange kunder, mener han.

Udviklingen betyder, at den gennemsnitlige bankkunde i dag har 100.000 kroner stående på en konto, hvor beløbet hæves fra den ene dag til den anden.

»Så stort beløb er det de færreste, der har brug for at have til at stå. Alternativt bør flere danskere nok overveje, om pengene i stedet skulle bruges til at betale af på lånet eller til at investere i bil eller bolig,« siger Johan Juul-Jensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen