Berlingske Business

Checkhæftet er dødsdømt

check_artikel_0.jpg
Skriv under for sidste gang - checken er snart ikke gangbar mønt. Foto:

I løbet af kort tid vil checkens dødsdom være underskrevet, og det tusinde år gamle betalingsmiddel afskaffet.

"Fem år holder den ikke," siger underdirektør Tina Füssel fra bankernes brancheorganisation Finansrådet til JydskeVestkysten.

"Allerede nu kan det være svært at komme af med en check, for forretningerne gider ikke bøvlet. I Finansrådet kan vi ikke bestemme, at checken skal afskaffes, men der er ingen tvivl om, at elektroniske betalinger er mere effektive for alle parter, og antallet af udstedte checks er så lavt, at vi overvejer at ophæve checkindløsningsgarantien på 1.000 kroner," oplyser hun.

Det vil i givet fald betyde, at en check skal afleveres til samme pengeinstitut, som den kommer fra - og så er nytten stærkt begrænset.

Også Sydbanks produktdirektør Jess Olsen giver checken ganske få år at leve i.

"Checks har med generationer at gøre. Jeg har selv et checkhæfte i tasken - til hvis alt andet skulle glippe - men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt det," erkender den erfarne bankmand med et grin.

Jess Olsen peger på NemKontoen som oplagt afløser for checken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen