Berlingske Business

Børn arver økonomisk fornuft

colourbox524702.jpg
Foto:

Dine børn arver tilsyneladende dit eget forhold til penge og økonomi - på godt og ondt.

Hvis du er typen med konstant overtræk og kroniske lommesmerter, så har dine børn udsigt til at følge i dine fodspor Og hvis du omvendt har lagt et budget over din privatøkonomi, tjekker de billigste renter på lånene og betaler dine ting til tiden, så vil dine børn formentlig gøre det samme, viser ny forskning ifølge hjemmesiden forskning.no.

"Der ser ud til at være en positiv sammenhæng mellem de økonomiske holdninger, vi har som voksne, og de holdningene, som vores forældre havde, da vi var små," siger forsker Ellen Katrine Nyhus ved Institut for økonomi ved Universitetet i Agder.

Hun mener, at undervisning i økonomi i skolen er vigtig. Især fordi indsamlede data viser store forskelle på, hvor meget forældre snakker om økonomi med deres børn. Nogen snakker om det dagligt, mens andre stort set aldrig berører det.

"Hvis man vil øge den sociale mobilitet - altså muligheden for at bevæge sig mellem de forskellige sociale klasser - så er det vigtigt for et barn at få oplæring i økonomi og generel forbrugerviden. Gode økonomiske holdninger skabes i en tidlig alder, og hvis barnet ikke lærer det hjemme, så bør skolerne tage et ansvar," siger Nyhus.

Undersøgelsen er lavet af Ellen Katrine Nyhus ved Universitetet i Agder og Paul Webley ved University of London.

De økonomiske kundskaber spiller en rolle for blandt andet pensionsopsparingen, rigtig gældspleje samt at undgå dyre impulskøb.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen