Berlingske Business

Bankrådgivere forstår ikke selv deres produkter

colourbox1012318_business_artikel_615_x_339_0.jpg
Du kan ikke være sikker på, at bankrådgivere selv forstår sine produkter. Foto:

Næsten en ud af tre bankrådgivere har prøvet at rådgive en kunde om et bankprodukt, som de ikke selv forstod til bunds, viser undersøgelse.

De ansatte i banken er så pressede og så dåligt informerede om deres produkter, at de ikke forstår dem alle til bunds. Det viser en undesøgelse fra Finansforbundet, som epn.dk refererer.

Dermed er mange bankkunder er blevet rådgivet om komplicerede investeringsprodukter, som end ikke bankrådgiveren selv forstod til fulde. Og det skyldes et stigende salgspres, ringe information fra ledelsen og produkternes kompleksitet, skriver epn.dk.

19 procent af de knap 1200 adspurgte i undersøgelsen oplyser, at de i de seneste to år ikke har deltaget i møder, kurser, uddannelsesforløb eller lignende om strukturerede investeringsprodukter.

Denne gruppe oplever næsten dobbelt så hyppigt som andre rådgivningssituationer, hvor de ikke har tilstrækkelig forståelse for produktet.

Et stigende salgspres slår også igennem i undersøgelsen. Blandt dem som "i høj grad" eller "i meget høj grad" oplever et salgspres fra banken, er der 51 procent, der kender til rådgivningssituationer, hvor de har manglet viden om strukturerede produkter.

Blandt rådgivere, der "i ringe grad" eller "slet ikke" oplever salgspres, er tallet under det halve, nemlig 21 procent, viser undersøgelsen.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen foreslår for at løse problemet, at rådgivere skal certificeres, at der skal være en varedeklaration på strukturerede produkter, og at der skal være gennemsigtighed i prisdannelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen