Berlingske Business

Bankkunder er trofaste trods krisen

bankkunde2_KasparWenstrup_artikel.jpg
Det er meget få danskere, der overhovedet har overvejet at skifte bank på grund af finanskrisens usikkerhed. Foto:

Kun to procent af danskerne har skiftet bank på grund af den store usikkerhed om bankernes tilstand. Det vil dog ændre sig i 2009, spår ekspert.

De danske banker kan være lykkelige for deres kunder. Den voldsomme finanskrise, der for nylig fik regeringen til at komme bankerne til undsætning med en historisk redningspakke på 100 milliarder kroner, har ikke fået danskerne til at løbe skrigende væk fra bankerne:

Kun to procent af danskerne har skiftet bank som følge af krisen, mens 10 procent har overvejet muligheden, viser en rundspørge fra Gallup til 1.005 danskere.

Dermed har regeringens to redningspakker til bankerne og de styrtdykkende aktiekurser på bankerne tilsyneladende ikke skræmt de almindelige bankkunder. I september lancerede regeringen den første bankpakke, der sikrede bankkundernes penge med en statsgaranti, og forrige uge sendte regeringen så 100 milliarder kroner til de danske banker gennem Bankpakke II.

Læs også: Bankkunder på herrens mark

Men selv om de dugfriske tal fra Gallup viser, at danskerne er meget trofaste over for deres bank, så tyder alt på, at bankkunderne bliver langt mere troløse i år.

»Det her er stilhed før stormen. Danskerne er endnu ikke helt klar over, hvor dyr 2008 har været, og det er endnu ikke gået op for folk, hvor store penge man kan spare ved at skifte bank. De gode tider har betydet magelige danskere, men det kommer til at ændre sig nu,« mener bankekspert John Norden fra Mybanker.

Artiklen fortsætter under billedet
ScreenShot200.jpg

John Norden peger på, at prisforskellene i banksektoren lige nu er historisk høje. Eksempelvis er forskellene på billån gigantiske i forskellige pengeinstitutter, og når først det går op for danskerne, vil bankforbindelsen blive udskiftet.

»Vi kommer til at se en massiv bevægelse fra dyre til billige banker. Når danskerne finder ud af, hvor meget mere de betaler i de dyreste banker, så vil vi se langt flere bankskift. Samtidig kan priserne være et udtryk for sundhedstilstanden hos bankerne, idet de dårlige banker vil tage højere priser,« vurderer John Norden.

Magelige kunder

Bankekspert Bjarne Jensen peger på, at private bankkunder altid har haft en høj grad af magelighed.

»Hvis du får den samme service, som du har fået altid, og hvis dine penge er statsgaranteret, er der måske ikke nogen grund til at skifte bank. Det her er et udtryk for, at verden stadig fungerer til trods for alle dommedagsprofetierne,« vurderer Bjarne Jensen.

Han peger på, at danskerne traditionelt er meget trofaste bankkunder i forhold til andre lande.

»Samtidig er det svært at skifte bank for tiden, da mange banker er meget skeptiske over for nye kunder,« tilføjer han. 

I Arbejdernes Landsbank kan man sagtens nikke genkendende til billedet af de trofaste danske bankkunder.

»Det overrasker mig ikke, at danskerne er meget trofaste over for deres banker. Vi har selv undersøgt sagen, og for vores vedkommende kan vi sige, at vi har nogle meget trofaste kunder,« siger Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Arbejdernes Landsbank.

»Man kan selvfølgelig altid stille modspørgsmålet, om det er for svært at skifte bank. Men jeg mener faktisk, at vi har nogle meget opmærksomme bankkunder i Danmark, der følger med og gerne skifter bank, hvis det er nødvendigt.«

Læs også: Banker hæver renten - modsat Nationalbanken

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen