Berlingske Business

Bank giver din økonomi karakter

budgetmoede_artikel.jpg
Banken vurderer din kreditværdighed og inddeler kunderne i forskellige risikogrupper. Foto:

Kunderne bliver målt, vejet og får en karakter, når de vil i lag med Danske Bank.

Næste gang du besøger din bankrådgiver, så spørg hvor på karakterskalaen, du ligger som kunde.

Danske Bank og andre avancerede pengeinstitutter opgør risikoen for, hvor stor sandsynligheden er, for at de taber penge. Det skriver Jyllands-Posten.

De såkaldte Basel II-regler har den fordel, at banken har fuldstændig styr på risikoen i deres engagement og dermed kan nøjes med mindre kapital for at drive sin virksomhed. Danske bank inddeler for eksempel både deres private kunder og virksomhederne på en skala fra et til ti.

irksomhederne inddeles manuelt, mens privatkunderne inddeles i et særligt computerprogram.

Vigtigste detalje, der bliver noteret ned, er sandsynligheden for at en kunde misligholder sit lån i løbet af det kommende år. Sammen med en række andre faktorer bliver karakteren givet ud fra det aktuelle tidspunkt.

Risikostyringen har betydet, at banken fra 2008 kunne opgøre sit kapitalbehov på en helt anden måde. Så på trods af ikke fik flere penge, steg dens solvens med ét slag fra 9,3 procent til 13,6 procent.

Læs også: Sådan bliver du klar til stævnemødet med banken

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen